Tuhan Kristen berdasar sejarah yesus atau yessica??

akidah agama Kristian adalah berdasarkan dua perkara yang berikut:

1. Dosa asal yang diwarisi daripada Adam.
2. Penyaliban dan korban darah Yesus kerana dosa asal Adam untuk penebusan dosa manusia seluruhnya.

Setelah mengkaji dan menyelidiki nas Alkitab golongan Kristian, pembaca akan dapat memerhatikan bahawa ia menyatakan sesuatu yang berlainan daripada kedua-dua asas yang kita nyatakan tadi dan mendedahkan suatu rahsia yang merupakan fakta yang tersembunyi

Dalam merenung kembali perkara ini, kita perhatikan bahawa akidah agama Kristian boleh dinyatakan sebagai:

“Adam telah melakukan dosa”.

Jika kenyataan ini terbukti, maka kita juga akan menjumpai kenyataan

“Keturunan Adam mewarisi dosa daripada dosa asal Adam”.

Jika kenyataan ini terbukti juga, maka kita boleh menjumpai kenyataan yang seterusnya menuju kepada kesimpulan pernyataan

“Almasih disalib sebagai penebus dosa manusia”.

Adalah diperakui oleh ilmu mantik bahawa akibat adalah disebabkan oleh sesuatu penyebab; jika sebab-sebabnya adalah benar, maka akibatnya adalah benar, tetapi jika sebab-sebabnya tidak benar, maka mustahil akibatnya adalah benar.

Sebagai contoh,

jika saya berkata: “Mat membaling bola dengan kuat” dan kemudian berkata: “Bola bergerak disebabkan daya momentum seseorang”, maka kesimpulannya adalah bola ini bergerak disebabkan daya momentum semasa Mat membalingnya, dan perkara ini adalah benar. Perkara ini tidak mempunyai kaitan dengan agama Islam atau agama Kristian kerana ini merupakan perkara asas intelektual yang telah lama disepakati oleh ilmu mantik.

Maka, jika kita mahu mengaplikasikan perkara dalam ilmu mantik ini kepada akidah orang Kristian, kita harus bertanya mengenai kebenaran pernyataan pertama di mana terletaknya asas akidah Kristian:

“Adam telah melakukan dosa”

Supaya kita berlaku adil kepada golongan Kristian dan supaya kajian kita ini diterima oleh mereka, kita akan merujuk kepada Alkitab yang diterima pakai oleh mereka untuk menyokong pernyataan-pernyataan berikut.

Mari kita mulakan dengan bertanya: “Siapakah yang melakukan dosa? Adam atau Hawa?”

Para penganut agama Kristian mempercayai bahawa jawapannya adalah Adam.

Namun, jika kita merujuk kepada Alkitab, kita akan mendapati bahawa ini tidak benar dan Adam tidak bersalah dalam perkara ini!

Berikut adalah bukti-buktinya:

Bukti pertama:

Kejadian 3:1-6 – “Adapun ular ialah yang paling cerdik dari segala binatang di darat yang dijadikan oleh TUHAN Allah. Ular itu berkata kepada perempuan itu: ‘Tentulah Allah berfirman: Semua pohon dalam taman ini jangan kamu makan buahnya, bukan?’ Lalu sahut perempuan itu kepada ular itu: ‘Buah pohon-pohonan dalam taman ini boleh kami makan, tetapi tentang buah pohon yang ada di tengah taman Allah berfirman: Jangan kamu makan atau raba buah itu, nanti kamu mati.’ Tetapi ular itu berkata kepada perempuan itu: ‘Sekali-kali kamu tidak akan mati, tetapi Allah mengetahui, bahwa pada waktu kamu memakannya matamu akan terbuka, dan kamu akan menjadi seperti llah, tahu tentang baik dan yang jahat.’Perempuan itu melihat, bahwa buah pohon itu baik untuk dimakan dan sedap kelihatannya, lagipun pohon itu menarik hati karena memberi pengertian. Lalu ia mengambil dari buahnya dan dimakannya dan diberikannya juga kepada suaminya yang bersama-sama dengan dia, dan suaminya pun memakannya”. (Alkitab terjemahan LAI, 2000)

Daripada teks di atas, kita mendapati bahawa Hawa-lah manusia pertama yang digoda untuk melakukan dosa dengan memakan buah terlarang tersebut, kemudian barulah Adam memakannya.

Maka Hawa-lah yang merupakan penyebab dosa asal yang menyebabkan seluruh manusia ditimpa dosa dan bukan suaminya Adam, kerana Adam bukan orang yang pertama memakan buah terlarang tersebut.

Bukti kedua:

Bukti yang kita dapati daripada teks di atas diperkuatkan lagi dengan sebuah ayat di dalam Perjanjian Baru yang diimani oleh orang-orang Kristian hari ini:

1 Timotius 2:14 – “Lagipula bukan Adam yang tergoda, melainkan perempuan itulah yang tergoda dan jatuh ke dalam dosa” (Alkitab terjemahan LAI, 2000)

Bukti ketiga:

Dosa asal Adam tidak pernah disebutkan oleh Almasih di dalam Injil-injil tulisan Markus, Lukas, Matius dan Yohannes, maka ini menguatkan lagi hujah kita bahawa Almasih tiada kena-mengena langsung dengan dosa Adam.

Penganut Kristian percaya bahawa dosa asal di mana seluruh umat manusia mewarisinya daripada “pendosa pertama” perlu melalui penebusan dosa.

Oleh itu, jika kita merujuk kepada hakikat bahawa Hawalah yang merupakan manusia pertama yang melakukan dosa asal dan Adam hanyalah merupakan mangsa kepada kesalahan Hawa ini, maka adalah lebih logik bahawa penebusan dosa melalui senario yang berikut:

Manusia yang seharusnya dikorbankan selayaknya adalah seorang wanita, bukannya seorang lelaki.

Jadi Tuhan Allah sepatutnya menjelma di dalam bentuk seorang wanita, bukannya lelaki, yang untuk tujuan ini kita namakan sebagai Yessica, bukannya Yesus.

Ia adalah sebagai syarat supaya dia boleh melaksanakan penebusan dosa bagi dosa asal Hawa sepertimana yang termaktub di dalam Alkitab.

Selama mana orang-orang Kristian percaya bahawa penebusan dosa perlu dilakukan dengan pengorbanan paling penting yang dimiliki oleh seorang Juruselamat, maka Tuhan Allah yang menjelma sebagai seorang wanita seharusnya mengorbankan sesuatu yang paling penting baginya: iaitu kehormatannya.

Adalah diketahui bahawa kehormatan seorang wanita yang terkenal alimnya merupakan sesuatu yang paling penting kepadanya, hatta walaupun diambil nyawanya sendiri.

Maka senario yang paling logik – menurut standard yang diatur oleh orang-orang kristian sendiri – adalah bahawa seharusnya Allah membiarkan segerombolan Yahudi merogol Tuhan Yessica sebagai cara penebusan dosa daripada dosa asal Hawa untuk menghapuskan godaan yang diwarisi.

Oleh itu darah keperawanan milik seorang wanita bernama Yessica dan bukannya penyaliban Yesus di kayu salib selayaknya menjadi penebusan dosa asal Hawa, jika logika Alkitab dituruti.

Maka stigma kehormatan Yessica yang tercabul, yang tentunya akan terlekat juga kepada para pengikutnya, termasuk deraan-deraan yang akan dialaminya disebabkan perkara ini, akan menjadi suatu pengorbanan suci paling besar bagi penebusan dosa untuk seluruh umat manusia daripada dosa asal Hawa yang tidak mungkin dapat dihilangkan melainkan dengan darah keperawanan Tuhan Yessica.

Keputusan daripada kajian kita ini ialah bahawa perogolan suci Yessica, dan bukannya penyaliban Yesus Kristus, seharusnya menjadi simbol penebusan dosa yang sepatutnya diadaptasikan oleh umat Kristiani.

khususnya dan dipersembahkan kepada umat manusia amnya.

Walau bagaimanapun, kami percaya bahawa tidak ada sesiapapun yang mampu mempercayai betapa jijiknya akidah yang dibawa oleh para misionaris Kristiani jika ini tidak di tela'ah dan di sebarkan.

0/Post a Comment/Comments

Lebih baru Lebih lama