Hasil Kajian Bible Yahudi Dan Kristen

Bahagian pertama
Bismillahirrahmanirrahim, segala pujian kehadrat Tuhan Pentadbir semesta alam. Selawat dan salam atas junjungan Rasulullah saw.
Sepintas lalu
Tujuan penulisan ini adalah sebagai wadah memaparkan pemahaman yang jelas terhadap agama Yahudi dan Kristian. Kita tidak dapat lari daripada hakikat bahawa dunia Islam tidak mampu memencilkan diri daripada pengaruh dua agama tersebut. Setiap hari kita akan berhadapan dengan pengaruh mereka, secara rela atau terpaksa. Tambahan, isu orang Melayu yang ingin dan sudah murtad daripada agama Islam semakin panas. Perlu kita menghadapi isu ini dengan melengkapkan diri kita dengan ilmu. Pertama ilmu agama Islam yang sebenar. Kedua, ilmu dalam memahami apa sebenarnya Yahudi dan Kristian.

Salah satu panggilan yang wujud dalam Al Quranul Karim terhadap golongan Yahudi dan Kristian adalah Ahli Kitab. Satu pangggilan yang cukup terhormat yang diberikan kepada dua golongan berkenaan. Umat Islam sering keliru tentang apa sebenarnya Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa as, Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud as dan juga Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa as. Adakah apa yang ada didalam tangan dua golongan ini sekarang sebenarnya Taurat, Zabur dan Injil seperti yang diceritakan dalam Al Quran?
Semoga tulisan yang serba ringkas ini dapat membantu para pembaca dalam memahami apa sebenarnya yang berada dalam simpanan Yahudi dan Kristian masa kini. Saya berharap tulisan ini yang terhasil daripada ilmu dan kajian yang serba kekurangan akan membolehkan kita berkongsi ilmu dan memantapkan jiwa kita dengan aqidah Islam yang murni dalam cabaran terkini terhadap umat Melayu Islam.
Definisi Bible
Kita perlu fahami maksud Bible itu terlebih dahulu. Apabila kita mengkaji dan membaca Bible Kristian, maka kita akan mengalami sedikit kekeliruan. Ia bukan satu kitab menceritakan seluruh kepercayaan dan ajaran Kristian sahaja, tetapi ada bahagian yang secara jelas merujuk kepada ajaran agama Yahudi. Bahagian yang merujuk kepada agama Yahudi dinamakan sebagai Kitab Perjanjian Lama (The Old Testament Book). Ia diletakkan di bahagian yang lebih awal daripada bahagian yang dinamakan Kitab Perjanjian Baru (The New Testament Book). Cuma dalam Kitab Perjanjian Baru yang mengandungi kisah naratif Jesus Christ (Nabi Isa as) beserta seluruh ajaran dan hujah-hujah agama Kristian sendiri. Namun, kedua-dua bahagian ini diisytiharkan sebagai seluruh Bible Kristian.
Perkataan bible itu sendiri adalah terjemahan asal daripada bahasa Latin yang bersumber daripada perkataan Greek, biblia. Biblia ini merujuk kepada perkataan 'papyrus' atau helaian kertas yang dibawa masuk dari pelabuhan kuno Phoenicia, kota Biblos. Penggunaan perkataan biblos merujuk kepada satu kumpulan tulisan. Bible pada asalnya hanya bermaksud himpunan penulisan.
Kitab Perjanjian Lama / Tanakh
Seterusnya mari kita lihat kepada Kitab Perjanjian Lama. Kesemua buku-buku yang terkandung dalam bahagian Kitab Perjanjian Lama adalah berkaitan dengan ajaran agama Yahudi. Ianya telah dikarang dalam suatu jarak masa yang panjang dan oleh pelbagai penulis. Dikatakan asalnya telah dikarang dalam bahasa Ibrani (dalam inggerisnya adalah Hebrew), sebahagian yang sedikit dalam bahasa Aramaic. Versi golongan Yahudi hanya ada 39 buah karangan dalam bentuk susunan buku.
Ini serupa dengan susunan Bible Kristian mazhab Protestant. Namun, dalam Bible Kristian Roman Katolik dan Greek Ortodoks, kita akan dapati jumlahnya adalah 46 buah buku. Buku tambahan sebanyak 7 buah dipanggil Apocrypha oleh Protestant tetapi dipanggil Deuterocanonical oleh Roman Katolik. Apa bezanya? Apocrypha berasal daripada bahasa Greek (bahasa melayu juga memanggil Greek sebagai Yunani) maksudnya tersembunyi (Greek: apokryphos), sementara Deuterocanonical bermaksud Canon Kedua, (Greek: deutero-kedua, canonical-yang diterima sah).
Bagaimana ini boleh terjadi? Kenapa perlu ada dua versi yang amat berlainan menunjukkan perbezaan jumlah buku yang bukan sedikit, tetapi 7 buah buku?
Jawapannya terdapat dalam sejarah pengumpulan dan terjemahan kitab itu sendiri. Kitab Perjanjian Lama yang dipakai oleh golongan awal Kristian seperti Katholik dan Greek Ortodoks bukan berasal daripada versi bahasa Ibrani, tetapi versi terjemahan ke bahasa Greek yang dinamakan Septuagint (septuagint dalam bahasa Greek membawa maksud tujuh puluh). Versi Septuagint adalah hasil kerja daripada era Hellenistik-Yahudi, yang diterjemah dan disusun pada abad 3 Sebelum Masihi. Manuskrip yang besar ialah Codex Vaticanus (di Perpustakaan Vatican), Codex Sinaiticus dan Codex Alexandrinus (keduanya terdapat di Muzium British). Manuskrip tersebut adalah sebagai bukti sejarah.
Satu teks manuskrip telah yang dijumpai dan dikatakan paling jelas dengan versi bahasa Ibrani kuno adalah teks Masoretic. Teks salinan ini adalah yang berasal daripada teks bahasa Ibrani yang telah disusun sebelum ini. Hingga hari ini, penerbitan Kitab Bible Yahudi yang diterima oleh penganut Yahudi adalah daripada teks Masoretic yang telah disiapkan pada tahun 1088 Masihi. Tambahan tujuh kitab hanya wujud dalam versi Septuagint yang dalam bahasa Greek dan bukan dalam versi Masoretic.
Susunan dan kategori buku-buku kitab perjanjian lama juga berbeza antara penganut Yahudi dan Kristian. Golongan Yahudi tidak menerima dan tidak mengakui kesahihan kitab perjanjian baru sama sekali. Kitab mereka hanya ada dibahagi kepada kategori seperti berikut:
1. Torah (Hukum; juga disebut sebagai 'kitab-kitab yang disandarkan kepada nabi Musa a.s.'),
2. Nebiim (Nabi-nabi/Anbia) dibahagi kepada Earlier (awal); Latter (kemudian)
3. Ketubim (Tulisan).
(sila rujuk carta A untuk kerterangan)
Orang Yahudi memanggil kitab suci mereka sebagai Tanakh. Ianya singkatan daripada tiga pembahagian di atas, torah – ta, Nebiim – na dan Ketubim – kh.
Kategori dalam Bible Kristian pula meletakkan buku-buku kitab perjanjian lama kepada
1. Pentateuch, (serupa seperti Torah),
2. Historical (sejarah)
3. Wisdom (hikmah; golongan Katolik) atau Poetical (Puisi; golongan Protestant)
4. Prophetical
Isu Kitab Perjanjian Lama ini sendiri menarik untuk dibahaskan dengan lebih terperinci. Torah adalah dalam bahasa Ibrani, diertikan sebagai peraturan, hukum atau perundangan. Namun Torah yang wujud hari ini mengandungi lima buku iaitu Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers dan Deuteronomy.

Image

Orang Yahudi menyatakan keseluruhan Torah yang ada pada mereka adalah hasil karangan Nabi Musa as yang asli yang diwahyukan oleh Tuhan. Ini lah yang menjadi intipati kepada perdebatan antara Yahudi dan Islam. Pihak Islam menolak Torah Yahudi hari ini sebagai Taurat yang asli murni daripada Allah swt yang disebut dalam Al Quran.
Malah, para pengkaji Bible juga telah menolak dakwaan Yahudi ini atas beberapa alasan. Pertama, wujudnya catatan kisah wafat nabi Musa as. Bagaimana orang yang sudah wafat mampu menulis kisah bagaimana dia wafat dan dikuburkan? Kedua, kenapa tidak dinyatakan nama Firaun yang sebenarnya? Bukankah Nabi Musa as kenal benar siapa nama Firaun yang membesarkannya itu dan juga Firaun yang mengejar semasa bani Israel melarikan diri dari Mesir? Tiada langsung catatan jelas tentang siapa identiti Firaun yang telah tenggelam mati akibat azab Allah swt itu. Jadi mustahil Nabi Musa as yang mencatitkan kisah itu dalam Torah yang wujud hari ini.
Antara hujah yang menafikan Torah yang ada hari ini dalam bentuk yang asli adalah kerana kajian berkenaan sumber dan corak bahasa dalam Torah itu sendiri. Kajian menunjukkan terdapat bukan satu corak penulisan tetapi sekurang-kurangnya dua. Ini berdasarkan penggunaan nama Tuhan yang berbeza. Yang pertama, menggunakan Yahweh dan kedua pula memakai Elohim sebagai panggilan Tuhan. Kedua, ada pengulangan naratif yang sama tetapi berbeza pula catitan faktanya. Itu adalah sebahagian daripada dalil-dalil yang menunjukkan jelas bukan lagi asli Torah yang ada pada golongan Yahudi hari ini.
Golongan Yahudi juga memiliki sebuah lagi kitab yang dikenali sebagai Talmud. Apa sebenarnya Talmud ini? Orang Yahudi sejak dahulu lagi mempercayai ada dua bentuk Torah. Satu dalam bentuk karangan dan satu lagi berbentuk lisan. Menurut riwayat Yahudi, Torah lisan wujud selari bersama Torah tulisan, namun tidak dibenarkan ditulis. Apabila kaum Yahudi telah diusir dari Jerusalem dan Haikal Suci (bahasa inggeris menamakannya Holy Temple) dimusnahkan oleh tentera Rom, wujud tindakan nekad menulis Torah lisan ini oleh pemuka-pemuka agama mereka. Pemuka agama Yahudi yang pertama bertanggungjawab menulis Torah lisan ini adalah Rabbi Judah the Prince (Ha-Nasi).
Tulisan Torah lisan berbentuk penerangan atau perbahasan disebut sebagai Mishnah. Pentafsiran dan huraian kepada Mishnah ini dipanggil Gemara. Himpunan Mishnah dan Gemara inilah yang dipanggil Talmud. Kerja penulisan Talmud yang pertama adalah dari sekitar 200 M hingga 400 Masihi, dan dipanggil Talmud Jerusalem (dalam bahasa Ibrani adalah Yerushalmi). Talmud yang lebih terperinci telah siap sekitar tahun 500 Masihi dan dipanggil Talmud Babylon (dalam bahasa Ibrani adalah Bavli). 
Bahagian kedua
Kitab Perjanjian Baru
Kebanyakan umat Islam berpendapat bahawa Kitab Perjanjian Baru (The New Testament Book) dalam Bible Kristian yang ada pada hari ini adalah asalnya Injil yang diwahyukan kepada Nabi Isa a.s. sepertimana Al-Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Kemudian Injil tersebut telah ditokok tambah serta diseleweng oleh penganut Kristian. Sebenarnya tidak setepat dan semudah itu hakikatnya hari ini. Kalau ada sebarang analogi yang boleh dibawa untuk penjelasan kepada umat Islam secara mudah dan ringkas, saya berpendapat Kitab Perjanjian Baru dalam Bible Kristian boleh disamakan seperti kitab sirah (sejarah) Rasulullah s.a.w dan pendapat peribadi sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. sahaja. Ianya adalah cerita daripada sudut pandangan 'para pengikut Nabi Isa a.s.' (ini adalah hanya dakwaan golongan Gereja Kristian hingga ke hari ini) dan juga pentafsiran oleh tokoh-tokoh awal Kristian seperti Paul (atau Saul) of Tarsus.

Adalah amat menarik untuk kita ketahui bahawa semua teks kuno Kitab Perjanjian Baru yang telah dijumpai hingga hari ini adalah dalam bahasa Greek 'koine' iaitu bahasa pasar seharian. Tiada satu pun dalam bahasa Ibrani atau Aramaik. Malah bahasa Greek yang digunakan adalah bahasa seharian yang kasar dan bukan sastera yang baik. Cukup aneh untuk sebuah penulisan untuk komuniti yang berbahasa Ibrani dan Aramaik tetapi telah dikarang dalam bahasa asing bagi mereka, iaitu Greek. Sebagai perbandingan betapa janggal fakta ini ialah kalau ada yang menyatakan buku riwayat Hang Tuah yang asli ditulis oleh anak buah Hang Tuah dalam bahasa Siam.

Kitab Perjanjian Baru adalah merujuk kepada 27 buah buku yang dikarang sesudah Nabi Isa a.s. Kenapa dikatakan sesudah Nabi Isa a.s.? Ini disebabkan fakta yang jelas menunjukkan tiada satu tulisan yang sama seperti Kitab Perjanjian Baru yang ada pada hari ini telah wujud pada masa Nabi Isa a.s. berdakwah. Tiada langsung arahan menulis apa yang diucapkan oleh Nabi Isa a.s dalam keempat-empat gospel. Namun itulah fakta yang begitu jelas daripada riwayat Bible Kristian sendiri. Malah, tiada satu pernyataan dalam Kitab Perjanjian Baru yang menyatakan catitan sebarang wahyu daripada Tuhan semasa Nabi Isa as masih wujud di kalangan komuniti Yahudi ketika itu.

Para pengkaji menyatakan bahawa buku terawal dalam Kitab Perjanjian Baru yang muncul di kalangan golongan Kristian pada akhir abad pertama Masihi, iaitu selepas lama Nabi Isa a.s. hilang daripada kalangan mereka. Dikatakan kesemua buku tersebut mula dikarang sekitar dari 50 Masihi hingga 150 Masihi. Buku yang dikatakan terawal bukanlah gospel tetapi surat karangan Paul. Namun, setengah pengkaji meletakkan kemunculan tulisan yang boleh dikatakan sebagai kisah Nabi Isa as hanya pada pertengahan abad ke dua, iaitu lebih kurang 100 tahun selepas ketiadaan Nabi Isa as.

Empat buah buku yang awal dipanggil Gospel. Perkataan Gospel adalah ambilan daripada perkataan Latin iaitu Godspelt yang bermaksud 'berita baik' (terjemahan daripada perkataan Greek 'euaggelion'). Cerita tentang riwayat hidup tokoh Jesus Christ (Nabi Isa a.s) terkandung dalam empat buah buku Gospel. Buku ini disandarkan kepada empat orang tokoh yang berlainan iaitu Matthew, Mark, Luke dan John. Mereka ini disebut oleh Kristian sebagai apostle. Konsep apostle ini adalah suatu konsep yang wujud tersendiri dalam doktrin Kristian sahaja. Tiada persamaan hendak kita kaitkan dengan bahasa kita. Bukanlah sebagai nabi atau rasul yang kita fahami. Konsep apostle merujuk kepada murid-murid Jesus Christ (Nabi Isa a.s) seramai 12 orang yang ditauliahkan oleh Jesus Christ (Nabi Isa a.s.) untuk menyampaikan ajarannya kepada manusia yang lain.

1. Gospel menurut Matthew – pengkaji awal terhadap Bible merasakan sebagai ianya buku yang terawal ditulis oleh sebab itu ia diletakkan di bahagian awal. Dikatakan bahawa Matthew, salah seorang daripada 12 orang pengikut nabi Isa a.s., sebagai penulisnya. Golongan Kristian percaya yang buku ini dikarang di Palestin, sebelum penghancuran Kuil Jerusalem sekitar 70 Masihi. Namun, pada zaman sekarang, segala teori awal telah diragui. Ramai pengkaji moden meletakkan buku ini dikarang di kota Antioch, Syria. Malah, dakwaan menyatakan Matthew, salah seorang murid Nabi Isa a.s. sebagai pengarang juga telah dicabar.

Gospel ini dikatakan berjiwa 'Yahudi' kerana paling banyak merujuk kepada Kitab Perjanjian Lama terutamanya versi Septuagint. Antara contoh sebagai bukti adalah pada ayat 1:23. dikatakan bahawa seorang gadis yang masih dara, (bahasa Greeknya adalah parthenos) akan melahirkan seorang bayi yang akan diberi nama Emmanuel, merujuk kepada kelahiran Nabi Isa as. Ianya merujuk pada buku Isaiah 7:14 dalam Kitab Perjanjian Lama. Kalau mengikut versi Ibrani, ianya adalah hanya wanita muda - bahasa ibraninya almah - kalau seorang gadis dara bahasa ibraninya ialah bethulah. Keseluruhanya sebanyak kira-kira 54 kali gospel ini telah merujuk atau memetik ayat daripada Kitab Perjanjian Lama sebagai hujahnya. Gospel ini juga dianggap paling sarat dengan kisah-kisah luarbiasa yang tidak wujud pada gospel yang lain.

2. Gospel menurut Mark – Dakwaan awal yang menyatakan penulis Gospel ini ialah Mark, seorang pengikut Nabi Isa a.s. ini telah datang daripada tokoh awal Kristian benama Eusebius dari Caesarea pada sekitar ke abad 3 Masihi. Eusebius menyebut Papias, seorang penulis awal sebagai sumber dakwaannya. Tulisan hasil daripada Papias sendiri tidak pernah ditemui.

Dikatakan Papias telah menyebut yang dia sendiri mendengar berkenaan Gospel Mark ini daripada seseorang yang digelar hanya sebagai 'presbyter' (bahasa inggeris bermaksud elder - orang tua yang berpengalaman), tiada nama yang jelas diberikan.

Gospel ini dianggap paling tidak bermutu dalam corak penggunaan bahasa. Malah, ada pengkaji yang menyatakan ada kemungkinan 'sipenulis' gospel Mark ini hanya menyunting semula daripada gospel matthew dan luke.

3. Gospel menurut Luke – Secara tradisi Kristian, Gospel Luke dikatakan dikarang pada akhir abad ke 2 Masihi oleh Luke. Luke dikatakan sebagai salah seorang pengikut yang disebut oleh Peter (Peter dalam riwayat Kristian merupakan murid paling kanan dan rapat kepada Nabi Isa as). Juga dikatakan Luke juga bertanggungjawab untuk tulisan The Acts Of Apostles. Bagaimanapun, penyelidik moden telah mengemukakan perbezaan fakta antara kesemua hasil tulisan Paul dengan kisah di dalam the Acts Of Apostles sebagai membatalkan dakwaan tradisi berkenaan.

Gospel ini mepunyai kelainan dalam penggunaan bahasa yang lebih baik dan tersusun. Malah gospel Luke lebih mendalam membicarakan peranan ayah saudara Siti Mariam as iaitu Nabi Zakaria as.

Ketiga-tiga gospel Matthew, Mark dan John mempunyai struktur naratif yang hampir serupa hingga ianya dipanggil Synoptic Gospel. 'Synoptic' adalah bermaksud 'pemerhatian daripada seimbas pandang yang sama', berasal daripada bahasa Greek 'synoptikos' (terjemahan bahasa inggeris: viewing at a glance). Ketiga gospel yang kita sebut sebagai Synoptic Gospel tadi amat jauh sekali nada dan strukturnya daripada gospel John.

4. Gospel menurut John – Dikatakan dikarang sekitar akhir abad ke 2 masihi. Dinyatakan penulisnya ialah John (nama Ibraninya ialah Yohanan), salah seorang pengikut Nabi Isa a.s. Namun, pernyataan ini telah dibantah sekarang oleh para pengkaji moden. Mereka menyatakan kemungkinan besar penulisnya adalah bukanlah pengikut Nabi Isa as tetapi cuma seorang 'presbyter' yang disebut dalam Epistle John 2 dan 3.

Gospel yang dianggap paling ganjil dan cukup berbeza daripada ketiga-tiga gospel yang telah disebut. Gaya bahasa naratif yang dibawa lebih berbentuk falsafah. Tempoh masa dan corak misi dakwah Jesus telah ditulis amat berbeza.

Kemudian, buku The Acts of Apostles (yang selalu diterjemah sebagai Kisah Para Rasul) merujuk kepada cerita awal kumpulan apostle dalam menghadapi zaman sesudah Nabi Isa a.s. tiada lagi bersama mereka. Pada buku ini kita akan bertemu buat pertama kali tokoh berbangsa Yahudi bernama Paul (nama Ibrani asalnya adalah Saul). Paul telah muncul dan dijulang sebagai wira mengatasi pengikut Nabi Isa as dan malah saudara Nabi Isa as sendiri. Seluruh buku ini meriwayatkan pengembaraan Paul yang mulai mencorakkan satu misi dakwah Kristian yang jauh berlainan daripada ajaran murni Nabi Isa as.

Buku-buku yang lain adalah asalnya daripada bentuk Epistles iaitu surat atau warkah perutusan rasmi, berasal daripada perkataan Greek, 'epistellein' (terjemahan english: to send to). Sebanyak empat belas buah buku disandarkan langsung kepada Paul, satu kepada James, satu kepada Peter, satu kepada Jude, dan 4 buah buku disandarkan pada John, kesemuanya berjumlah 21 buah buku.

Siapakah Peter, James, Jude dan John? Peter adalah gelaran kepada seorang pengikut yang nama asal Ibraninya ialah Simon/Simeon ben Jonah. Peter adalah terjemahan daripada bahasa Greek, Petros bermaksud batu. James dikatakan adalah saudara Nabi Isa as, tidak jelas adakah dia abang atau adik. Jude juga dikatakan adalah saudara Nabi Isa as. John sering dikaitkan dengan seorang murid kesayangan Nabi Isa as. Namun, ramai pengkaji mulai mempertikaikan siapakah tokoh John ini.

Sebenarnya, segala doktrin Kristian sekarang adalah hasil daripada 21 buku yang asalnya adalah surat dan bukanlah hasil dakwah Nabi Isa as. Ramai pengkaji meletakkan Paul sebagai pengasas utama pelbagai ajaran doktrin Kristian yang wujud hari ini dengan memberikan kandungan surat ini sebagai bukti. Contohnya berkenaan soal penyaliban Jesus untuk menyelamat umat manusia daripada dosa asal Nabi Adam as. (Insya'allah, kisah Paul si Penipu ini akan kita dedahkan dalam perbincangan yang akan datang.)

Akhirnya, satu buku yang dipanggil Revelation (diterjemah kepada bahasa Indonesia/Melayu sebagai Wahyu). Buku yang dipanggil Revelation ini amat berbeza sekali dengan buku-buku yang lain dalam Kitab Perjanjian Baru. John dikatakan telah didatangi oleh Nabi Isa a.s. yang menceritakan tentang hal-hal yang dikatakan menjelang akhir zaman. Banyak kisah-kisah ramalan yang mashyur di barat yang sering kita dengar berasal daripada buku ini antaranya apocalypse, Armageddon dan juga Anti-Christ (dengan kisah syaitan diwakili oleh angka 666).

Carta Kandungan Buku Dalam Bible Kristian
Image

Image

Pada bahagian pertama yang lepas, kita ada menyentuh tentang perselisihan mazhab Katholik dan Protestant terhadap tujuh buah buku dalam Kitab Perjanjian Lama. Pihak Katholik menerima dan mengakui ketujuh-tujuh buku tersebut sahih tapi tidak pula oleh Protestant. Kenapa?

Image

Kuasa yang menguasai dunia Kristian pada masa itu adalah Roman Katholik. Bahasa Latin adalah bahasa perantaraan di semua daerah Roman mengatasi bahasa Greek. Pada masa gereja Roman Katholik menyusun kitab Bible, versi Kitab Perjanjian Lama yang diterima dan diakui adalah dalam versi Septuagint bahasa Greek. Tokoh Jerome adalah orang yang bertanggungjawab menterjemah Bible ke bahasa Latin dengan lebih teliti pada sekitar tahun 382 Masihi. Beliau menggunakan versi Septuagint dan versi bahasa Ibrani. Jerome walaupun mendapati ada perbezaan antara dua versi ini, tetapi tetap menerima tujuh buku berkenaan. Hasil kerja Jerome yang dikenali sebagai Bible Vulgate telah diterima dan diisytiharkan sebagai Bible rasmi untuk gereja Roman Katholik. Selama ratusan tahun lamanya, pembacaan dan pengkajian ilmu agama dan Bible adalah hak mutlak monopoli kuasa gereja.

Namun, Martin Luther (1483-1546), pengasas mazhab Protestant muncul mencabar monopoli gereja Katholik terhadap Bible. Martin Luther dengan semangat berkobar-kobar melakukan penterjemahan Bible ke dalam bahasa Jerman. Pada ketika itu, beliau mendapati teks versi Ibrani tidak ada tujuh buku seperti versi Septuagint bahasa Greek. Martin Luther mengambil keputusan menolak kesahihan tujuh buku berkenaan. Aneh tapi benar, manusia sesuka hati mengambil keputusan dalam menentukan mana satu kitab yang didakwa sebagai sahih daripada Tuhan. (Insya'Allah, penulis akan membicarakan sejarah dan isu perselisihan antara Katholik dan Protestant di masa akan datang.)  
BAHAGIAN KETIGA
Bukan Hanya 27 Buah Buku

Sebenarnya, para pengkaji sejarah mencatitkan terdapat pelbagai penulisan yang dipanggil sebagai gospel telah berlegar dalam masyarakat Kristian semenjak akhir abad pertama hingga abad ketiga. Dicatitkan jumlah lebih daripada dua ratus buah tulisan yang diketahui oleh kajian sejarah wujud pada awal pertumbuhan agama Kristian.

Adakah karangan lain selain daripada yang kita telah sebut di atas sebagai karangan yang muncul pada awal abad pertama Masihi? Ya, terakam dalam rekod bahawa terdapat banyak lagi gospel yang lain. Kehadiran pelbagai gospel yang membawa naratif yang bukan sahaja berbeza tapi tidak kurang yang bertentangan. Keadaan ini menimbulkan pelbagai tafsiran Kristian yang berbeza bukan pada cabang, tapi juga berkenaan tentang konsep asas agama Kristian. Malah, konsep ketuhanan Nabi Isa a.s. mulai diperdebatkan dengan cukup hebat dan keras hingga satu mazhab bertindak mengkafirkan mazhab yang tidak sealiran dengan mereka. Tulisan ini telah dimasukkan dalam Senarai Buku-buku Terlarang (List of Forbidden Books), antaranya ialah:

- The Gospel of Barnabas

- The Gospel of Thomas = http://www.earlychristianwritings.com/thomas.html

- Oxyrhynchus 1224 Gospel = http://www.earlychristianwritings.com/o ... s1224.html

- The Egerton Gospel = http://www.earlychristianwritings.com/egerton.html

- The Gospel of Peter = http://www.earlychristianwritings.com/gospelpeter.html

- Secret Mark = http://www.earlychristianwritings.com/secretmark.html

- The Gospel of the Egyptians = http://www.earlychristianwritings.com/g ... tians.html

- The Gospel of the Hebrews = http://www.earlychristianwritings.com/g ... brews.html

- The Apocalypse of Peter = http://www.earlychristianwritings.com/a ... peter.html

- The Secret Book of James = http://www.earlychristianwritings.com/secretjames.html

- The Preaching of Peter = http://www.earlychristianwritings.com/p ... peter.html

- The Gospel of the Ebionites = http://www.earlychristianwritings.com/g ... nites.html

- The Gospel of the Nazoreans = http://www.earlychristianwritings.com/g ... reans.html

- The Oxyrhynchus 840 Gospel = http://www.earlychristianwritings.com/o ... us840.html

- The Traditions of Matthias = http://www.earlychristianwritings.com/t ... thias.html

- The Gospel of Mary = http://www.earlychristianwritings.com/gospelmary.html

- The Dialogue of the Savior = http://www.earlychristianwritings.com/d ... avior.html

- The Gospel of the Savior = http://www.earlychristianwritings.com/gospelsavior.html

- The Epistula Apostolorum = http://www.earlychristianwritings.com/apostolorum.html

- The Infancy Gospel of James = http://www.earlychristianwritings.com/infancyjames.html

- The Infancy Gospel of Thomas = http://www.earlychristianwritings.com/i ... homas.html

- The Acts of Peter = http://www.earlychristianwritings.com/actspeter.html

- The Acts of John = http://www.earlychristianwritings.com/actsjohn.html

- The Acts of Paul = http://www.earlychristianwritings.com/actspaul.html

- The Acts of Andrew = http://www.earlychristianwritings.com/actsandrew.html

- The Acts of Peter and the Twelve = http://www.earlychristianwritings.com/a ... welve.html

- The Book of Thomas the Contender = http://www.earlychristianwritings.com/contender.html

- The Acts of Thomas = http://www.earlychristianwritings.com/actsthomas.html

Tidak Semua Penulis Diketahui
Keempat-empat gospel yang diakui pada masa ini tidak diketahui dengan jelas siapa penulis sebenarnya. Tiada keterangan seperti pengakuan penulis tentang identitinya. Secara anggaran dan hanya anggapan sahaja, tanpa bukti yang pasti, gospel berkenaan telah disandarkan kepada individu tertentu seperti Matthew yang merupakan salah seorang anak murid Nabi Isa a.s. Namun, dalam Epistles seperti Galatian, Corinthian dan lain-lain, kita dapati jelas nama Paul sebagai penulis yang mengakui identitinya sebagai individu yang bertanggungjawab tentang kandungan penulisan tersebut. Namun adakah penulisnya Paul sendiri atau orang lain yang bersandarkan nama Paul tidak dapat dipastikan hingga ke hari ini.
Pemisahan Perkataan Nabi Isa a.s. dan perkataan penulis
Kita memberi tumpuan kepada Kitab Perjanjian Baru dalam penulisan ini. Buku yang dipanggil Gospel didakwa sebagai penulisan yang dilakukan oleh murid-murid Nabi Isa a.s. sendiri. Bentuk penulisan membawa kepada pandangan penulis sebagai saksi yang kononnya melihat kejadian yang berlaku. Namun, tiada satu cara pun telah digunakan untuk memisahkan dan membezakan apa yang telah diucapkan oleh Nabi Isa a.s. dengan perkataan penulis gospel sendiri. Keseluruhan kebenaran empat Gospel ini dalam bercerita perkataan yang diucapkan oleh Nabi Isa a.s. tidak dapat dipastikan dengan jelas dan muktamad. Ini ditambahkan lagi oleh wujudnya perselisihan perceritaan mengenai perkara yang sama dalam empat Gospel ini. Ini tidak seperti mana Al-Quran yang merupakan semata-mata wahyu dari Allah dan langsung tidak sekali-kali diselitkan perkataan Rasulullah s.a.w. atau perkataan pencatit wahyu di zaman Rasulullah s.a.w.
Dengan ini jelas kepada kita bagaimanakah taraf gospel itu berbanding kitab suci Al-Qur'an. Gospel sebenarnya tidak sampai kepada tahap kesahihan hadis-hadis dalam Islam kerana hadis telah mengalami penapisan yang amat ketat dan diketahui perawinya dan sanadnya serta dikategorikan tahap kesahihannya. Hadis lebih jauh terpercaya berbanding gospel. Gospel memang tidak setaraf dengan Al-Qur'an, kerana gospel hanya boleh disamakan dengan catatan sejarah yang tidak diketahui siapa penulisnya.
Rujukan Kepada Gospel
Yang paling menarik perhatian kita adalah ketiadaan sebarang rujukan dalam kisah The Acts of Apostles yang membawa sebarang ayat-ayat seperti yang termaktub dalam Gospel yang empat. Malah dalam meneliti kesemua buah buku yang lain, tiada satu rujukan yang membawa keratan ayat suci daripada mana-mana Gospel yang empat. Kenapa? Pasti pengikut awal Nabi Isa a.s. seperti Peter, John dan Yakob sedar akan kehadiran Gospel berkenaan jika sememangnya Gospel sudah dikarang dan wujud ketika itu dalam keadaan yang telah lengkap sebagai panduan penganut Kristian. Ini menunjukkan bahawa The Acts of Apostles seolah-olah 'terasing' dan 'tidak menghormati' Gospel yang empat, sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku jika benarlah Gospel yang empat ini berasal dari ajaran Isa a.s.
Adalah amat penting kita mengenali beberapa terma atau konsep yang telah digunakan oleh golongan Yahudi dan Kristian pada hari ini, penekanan diberikan lebih kepada golongan Kristian. Ini kerana di Malaysia, kita memang tidak dapat lari daripada bergaul dengan golongan Kristian. Tujuannya agar kita lebih jelas dan tidak tersilap ketika menghadapi dan berbincang dengan mereka.
(Buku Bible yang dirujuk untuk petikan mana-mana ayat adalah daripada versi King James, terjemahan bahasa Indonesia. Namun, nama-nama khas akan penulis kekalkan untuk mengelakkan kekeliruan.)
Jesus Christ/ Messiah
Kita kenali Nabi Isa as sebagai seorang rasul yang diutus oleh Allah swt. Jelas nama ibunya, Mariam as juga disebut dalam AlQuran. Kenapa nama dalam Kristian adalah Jesus Christ? Adakah christ itu sebagai panggilan anak Tuhan? Jawabannya adalah tidak. Jesus adalah nama yang telah diterjemahkan, sementara christ adalah gelaran.
Riwayat Yahudi dan juga pemuka agama Kristian menyatakan bahawa Yeshua adalah nama Nabi Isa as dalam bahasa Ibrani yang kemudian telah diterjemah kepada bahasa Greek sebagai Iesous (IhsouV: disebut sebagai "ee-ay-SUS"). Kemudian, diterjemah kepada Latin sebagai Iesus dan akhirnya ke bahasa inggeris sebagai Jesus. Yeshua dalam bahasa Ibrani adalah bermakna penyelamatan.
Sebutan Christ berasal daripada satu konsep yang disebut dalam bahasa Ibrani sebagai Messiah. Messiah bukanlah satu nama individu tetapi sebagai gelaran yang diberikan kepada seseorang. Golongan Yahudi sememangnya telah berkurun-kurun lamanya menanti kedatangan Messiah yang dianggap raja dan juga wakil Tuhan yang akan mengembalikan keagungan Bani Isreal. Apabila diterjemah ke bahasa Greek ianya disebut sebagai Christo. Konsep ini agak sukar diterangkan dalam bahasa melayu kerana kita tiada konsep ini, yang paling hampir adalah pertabalan.
Dalam budaya Yahudi, seorang yang dilantik atau ditabal sebagai raja atau ketua agama akan diurap kepalanya dengan minyak oleh ketua agama. Ianya adalah sebagai lambang pengiktirafan raja oleh Tuhan. Kita harus faham Yahudi memulai tradisi raja dengan pertabalan Saul (dalam Al Quran namanya Thalut). Sebelum Thalut, tiada konsep raja dalam budaya Yahudi selepas Nabi Musa as. (tokoh Nabi Musa as boleh dianggap sebagai raja walaupun gelaran raja tidak pernah diguna oleh Nabi Musa as sendiri).
Dalam ajaran Yahudi, mereka telah dijanjikan seorang juruselamat yang juga digelar sebagai Messiah. Kemunculan Messiah ini sangat dinanti-nantikan kerana mengikut kepercayaan golongan Yahudi, Messiah ini akan mengembalikan keagungan bangsa Yahudi di muka bumi ini. Namun, mereka tidak mengakui Nabi Isa as sebagai Messiah.
Dalam Al Quran dan hadith Rasulullah saw, ada disebut dengan jelas penggunaan alMasih merujuk kepada Nabi Isa as. Mengikut Kamus Jauhari terbitan Alhidayah, masaha dalam bahasa Arab membawa maksud 'urapan/sapuan' (mukasurat 312). Jelas Christ hanya semata-mata terjemahan ke bahasa Greek daripada makna asal Messiah/Masihi yang bermaksud urapan dengan minyak.
Mereka menjadikan orang-orang alimnya, dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putra Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
(Surah AtTaubah:31)
Namun, ramai ulama tafsir yang memberi tafsiran yang berlainan terhadap 'alMasih' ini. Ada yang menyatakan Nabi Isa as disebut alMasih kerana selalu berjalan bermaksud kakinya sering menyentuh bumi. Satu pendapat yang disandarkan kepada Ibnu Abbas ra telah menyatakan bahawa disebut alMasih kerana Nabi Isa as akan menyentuh orang untuk menyembuh orang itu dengan izin Allah swt.
Kristian dan Nasrani
Satu perkara yang perlu diberi perhatian bahawa dalam Al Quran, tiada satu pun sebutan 'kristian' digunakan untuk merujuk kepada golongan yang memegang dan menyakini Kitab Perjanjian Baru ini. Gelaran yang digunakan dalam Al Quran adalah Nasrani. Malah Nabi Isa as dalam riwayat gospel pegangan Kristian pun tidak pernah menyatakan bahawa kumpulannya atau pengikutnya adalah Kristian. Perkataan Kristian mula digunakan merujuk kepada 'para pengikut' Nabi Isa as adalah dalam kitab 'Acts Of Apostles'.
Lalu pergilah Barnabas ke Tarsus untuk mencari Saulus; dan setelah bertemu dengan dia, ia membawanya ke Antioch. Mereka tinggal bersama-sama dengan jemaat itu satu tahun lamanya, sambil mengajar banyak orang. Di Antiochlah murid-murid itu untuk pertama kalinya disebut Kristen.'
Kitab Acts Of Apostles: 11:25-26
Ramai ahli sejarah sering hairan kenapa setelah begitu lama Nabi Isa as tiada, barulah pengikut Nabi Isa as memberi gelaran baru kepada diri mereka sendiri. Kenapa tiada satu nama khusus semasa Nabi Isa as sedang berdakwah jika benar dakwaan orang Kristian yang Nabi Isa as membawa ajaran baru? Kenapa gelaran itu diberikan di Antakya (Antakya adalah nama sekarang, ianya sebuah tempat di Turki bersempadan dengan Syria dan disebut sebagai Antioch dalam Bible) dan bukan di Jerusalem?
Kristian sering menulis nama Nabi Isa as sebagai Jesus of Nazareth. Nazareth sering ditafsirkan sebagai nama kampung halaman Nabi Isa as dalam tradisi Kristian. Masalahnya, kajian mendapati tiada rekod wujudnya sebuah tempat bernama Nazareth pada abad pertama Masihi di daerah Galilee, Palestin. Ada yang membawa teori bahawa ianya sebenarnya adalah Nazarene, suatu mazhab Yahudi yang lebih tegas patuh menuruti peraturan Taurat. Penulis lebih cenderung dengan pendapat yang menganggap Nazareth adalah terjemahan buruk kepada bahasa Greek daripada asal perkataan Nazara atau Nasara (bahasa Ibrani juga nasara). Nasara adalah pembantu, sebagaimana golongan Ansar yang membantu Rasulullah saw. Dalil yang dibawa adalah dalam Al Quran sendiri.
Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong-penolong (agama) Allah sebagaimana Isa putra Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kami lah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israel beriman dan segolongan (yang lain) kafir; maka kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang.
(Surah Ash Shaaf:14)
Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israel) berkatalah dia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah?" Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: "Kami lah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang muslim (yang berserah diri).
(Surah Al-Imran: 52)
Dalam petikan ayat di atas, orang beriman diseru agar membantu agama Allah swt sebagaimana pengikut Nabi Isa as telah membantu agama Allah swt apabila mereka diseru berbuat demikian. Perkataan yang digunakan untuk menceritakan pengikut sebenar Nabi Isa as juga adalah 'ansara', yang diikuti dengan pengakuan mereka sebagai muslim. Wallahu'alam.
Konsep Wahyu (Revelation)
Satu perkara yang saya rasa perlu ditekankan adalah perbezaan daripada pemahaman dan penggunaan ayat 'wahyu' itu sendiri. Pengertian umat Islam tentang wahyu adalah berbeza besar dengan pengertian penganut Kristian.
Ilmuan Islam menyatakan dengan jelas bahawa hanya nabi dan rasul sahaja menerima wahyu daripada Allah swt. Wahyu kepada Rasulullah s.a.w. adalah dalam dua bentuk. Pertama adalah dalam konsep yang kita kenali sebagai Al-Quranul Karim. Makna dan lafaz setiap ayat adalah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. secara langsung atau melalui perantaraan Malaikat Jibrail a.s. Kedua adalah yang kita kenali sebagai hadith atau sunnah, maknanya adalah wahyu tetapi lafaz atau perbuatan yang terhasil adalah milik Rasulullah s.a.w. sendiri. Selain daripada itu, kita tidak terima sebagai wahyu daripada Tuhan yang Esa.
Penganut Kristian memahami wahyu sebagai apa sahaja yang 'diilham' oleh Tuhan, termasuk setiap kata-kata Nabi Isa a.s. dan kononnya ilham daripada Roh Kudus juga dipanggil wahyu. Malah setiap anak murid Nabi Isa a.s. juga menerima wahyu dan juga setiap wali suci (terjemah English ialah Saint) yang diiktiraf oleh kuasa gereja Katolik pada era awal. Selalunya 'wali suci' atau saint ini diilhamkan dengan kemunculan Nabi Isa a.s. secara nyata atau kedengaran suara sahaja. Islam tidak dapat menerima konsep wahyu seperti ini.
Haikal Suci / Baitul Maqdis / Beit Hamikdash / Kuil Sulaiman
Nabi Sulaiman as telah mendapat penghormatan membangunkan sebuah tempat ibadat yang dikenali oleh pengkaji barat sebagai Kuil Sulaiman. Masalahnya apabila disebut kuil, ramai yang menggambarkan kuil seperti yang ada dalam agama Hindu atau Buddha. Sebenarnya tidak sama, kerana Yahudi tidak meletakkan sebarang patung atau ukiran benda bernyawa sebagai sembahan mereka dalam Haikal Suci. Namun penulis secara peribadi lebih senang dengan panggilan Baitul Maqdis atau Haikal Suci.
Haikal Suci ini telah dua kali dimusnahkan dalam sejarah. Kali pertama apabila kerajaan Babylon menyerang dan menawan kerajaan Judah. Kemudian ia telah dibangunkan semula. Kali kedua, apabila tentera Rom menyerang dan menghancurkan kota Jerusalem. Yang tinggal hingga kini hanyalah sebahagian dinding yang kini dikenali 'Wailing Wall' (Dinding Tangisan). Semasa Nabi Isa as berdakwah, Haikal Suci ini masih wujud lagi, belum dimusnahkan oleh tentera Rom.
Orang Yahudi sendiri memanggilnya sebagai Beit Hamikdash dalam bahasa Ibrani. Malah, Allah swt sendiri telah mengiktiraf kewujudan sebuah lagi tempat ibadat yang dimuliakan.
Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
(Surah Al Israa:1)
Anak Tuhan dan Triniti
Konsep triniti Kristian telah meletakkan Tuhan Bapa, Anak dan Ruh Qudus sebagai tiga dalam satu dan satu dalam tiga. Menarik sebagai pengetahuan umum, ilmu teologi adalah berasal daripada usaha pihak gereja untuk menjelaskan ilmu ketuhanan Triniti ini. 'Theo' adalah tuhan dalam bahasa Greek, 'theology' membawa maksud ilmu ketuhanan. Theology adalah perbahasan falsafah dan bersifat akal semata-mata.
Ringkasnya, triniti bukanlah mucul spontan sahaja selepas Nabi Isa as tiada. 'Rasul agung' fahaman sesat ini adalah Paul of Tarsus. Tukang kempen triniti yang cukup rajin adalah Tertullian dalam tulisannya pada sekitar akhir abad ke 2 Masihi. Sebenarnya pada masa itu tidak semua yang menerima konsep Triniti. Ramai pendita dan paderi Kristian sendiri yang menolak konsep Triniti. Tetapi konsep ini berkembang secara perlahan dan menjadi dominan pada abad 4 masihi.
Namun, Athanasius daripada Iskandariah dengan sokongan Maharaja Rom bernama Constantine, telah berjaya menjadikan 'Jesus' sebagai anak Tuhan. Pada suatu majlis ecunemical yang ditubuhkan telah direncara satu agenda besar. Rencana utama adalah sebagai pentas perbincangan isu utama apa hubungan Jesus dan Tuhan. Pada tahun 325 masihi, di Nicea (sekarang ini adalah daerah Iznik di Turki) suatu formula telah dicapai. Formulanya seperti berikut:
“Lord Jesus Christ...God from God, Light from Light, true God from true God, begotten not made, of one being (Greek homoousios,”of the same substance”) with the Father...Holy Ghost, Lord and Giver of Life.."
Terjemahannya ialah "Tuhan Jesus Christ...Tuhan daripada Tuhan, Cahaya daripada Cahaya, Tuhan yang hak daripada Tuhan yang hak, dilahirkan bukan diciptakan, satu unsur dengan Tuhan... Ruhul Qudus, Tuhan dan Pemberi Nyawa.."
Inilah asas utama kepada konsep Triniti iaitu menganggap Jesus Christ itu Tuhan.
Holy Spirit / Holy Ghost / Ruhul Qudus
Kristian sendiri sebenarnya tidak dapat menerangkan dengan jelas siapa atau apa Holy Ghost ini. Banyak tulisan mereka tentang persoalan ini telah menambahkan kekusutan. Menarik untuk mengetahui bahawa nama malaikat Jibrail as hanya muncul dalam satu buku sahaja daripada keseluruhan Kitab Perjanjian Lama iaitu Danial, sementara dalam Kitab Perjanjian Baru, nama itu muncul dalam Gospel Luke sahaja.
Ruhul Qudus ditafsirkan oleh ulama Islam sebagai malaikat Jibrail as tetapi Islam tidak beriktiqad atau menganggap Ruhul Qudus sebagai Tuhan.
Konsep Canon
Kemunculan pelbagai tulisan yang terhasil di beberapa tempat yang berlainan pada awal sejarah pertumbuhan Kristian telah menimbulkan masalah besar. Masalah ini semakin parah bila bilangan penganut semakin bertambah. Usaha gigih mula dilaksanakan agar tulisan yang kononnya 'tidak menyeleweng' sahaja patut diakui oleh semua penganut Kristian.
Usaha ini dengan sendiri ditentang oleh pelbagai golongan yang merasakan tulisan yang ada pada mereka adalah asli dan sahih seperti ajaran Nabi Isa a.s. Kuasa negara digesa oleh tokoh-tokoh gereja Roman Katolik untuk hanya menerima sejumlah kecil tulisan yang dipilh. Hasilnya muncul konsep 'Canon' iaitu bermaksud yang sahih dan diakui kebenarannya oleh kuasa gereja Roman Katolik.
Boleh kita bandingkan dengan usaha umat Islam dalam mengumpul hadith sahih sebagai panduan, tapi usaha mengumpul hadis sahih oleh Bukhari dan Muslim adalah jauh lebih teliti dari apa yang dilakukan oleh tokoh-tokoh Kristian dalam mengumpulkan 'Canon'. Ini kerana sepanjang sejarah selama 2 ribu tahun, golongan Kristian masih gagal menyatakan dengan dengan tepat siapa sebenarnya 4 penulis gospel yang diagungkan mereka.
Mukjizat dan Keajaiban
Keajaiban adalah sesuatu yang kejadian berlaku tetapi bertentangan hukum adat atau hukum alam semulajadi. Islam meletakkan bahawa terdapat kejadian keajaiban yang mungkin berlaku tetapi perlu ada perbezaan tentang pengertiannya sendiri. Islam meletakkan satu perkataan yang khusus bila bercerita tentang keajaiban yang berlaku dikurniakan kepada rasul yang di utus oleh Tuhan yang Esa, iaitu mukjizat. Kejadian yang ajaib yang berlaku kepada muslim biasa dipanggil mau'nah.
Dalam tulisan awal Kristian, perkataan keajaiban (miracle) tidak membezakan mukjizat Nabi Isa a.s. sebagai rasul dengan keajaiban yang berlaku kepada murid Nabi Isa a.s. maksudnya, segala yang di luar adat kebiasaan boleh dipanggil 'miracle' oleh puak Kristian, walaupun ianya berlaku pada orang biasa, dan walaupun ia sesuatu yang punya konotasi buruk.
Krismas?
Kalau dikaji seluruh Kitab Perjanjian Baru, kita tidak akan langsung berjumpa satu pun kisah Krismas atau upacara sambutan Krismas. Salah satu perkara yang cukup aneh dan janggal, satu perayaan yang cukup terkenal dan hebat telah disambut dengan meriah saban tahun oleh orang Kristian, namun tidak ada satu keterangan pun daripada kitab suci mereka sendiri. Kosong, sama sekali tidak wujud adanya konsep perayaaan Krismas ini daripada tradisi pada masa Nabi Isa as ataupun dirayakan oleh pengikut-pegikut Nabi Isa as.
Prophet dan Apostle
Perkataan prophet dan apostle ini sering diterjemahkan kepada nabi atau rasul. Sebenarnya makna asal dalam konteks Yahudi dan Kristian adalah berbeza daripada konteks Islam. Golongan Yahudi ada konsep yang disebut Nebim (nebim adalah dalam bahasa ibrani) yang diterjemah sebagai prophet dan juga rasul. Mereka juga percaya yang para nabi ini adalah utusan Tuhan. Prophet juga difahamkan sebagai peramal atau pemberitahu kejadian yang akan datang. Prophesy adalah meramalkan sesuatu yang belum berlaku. Istilah Prophet digunakan meluas dalam Kitab Perjanjian Lama. Masalahnya, istilah ini sering juga digunakan pada ahli pendeta sembahan berhala Ba'l.
Krisitian tidak ada istilah untuk institusi nabi atau rasul seperti yang umat Islam fahami. Apostle merupakan konsep yang khusus pada Kristian, yang diterjemahkan kepada rasul dalam bahasa Melayu dan Indonesia. Perkataan apostle berasal daripada Greek ἀπόστολος (apostolos). Apostolos bermaksud diutus atau dihantar. Konsep ini diguna untuk merujuk kepada pengikut Nabi Isa as yang diceritakan dalam Gospel Kristian sahaja. Apostle ini juga kononnya diberi wahyu oleh Roh Qudus atau Nabi Isa as sendiri. Kemudian golongan Kristian mengwujudkan pula institusi saint yang diterjemah sebagai 'wali'. Saint ini juga dikatakan menerima wahyu secara langsung atau melalui perantaraan malaikat. Contohnya adalah kisah Joan of Arc yang dikatakan adalah 'saint' menerima wahyu daripada Tuhan untuk berperang menentang England.
Ada 12 orang tokoh pengikut Nabi Isa as yang dikatakan bertaraf apostle yang utama. Senarai nama mereka adalah berbeza dalam keempat gospel yang wujud dalam Kitab Perjanjian Baru.

Image

Nabi dan Rasul dalam Bible
Dalam kitab perjanjian lama, kita akan bertemu banyak riwayat para rasul. Walaupun banyak persamaan dengan Islam, namun banyak cerita telah telah diubah sehingga ada yang amat tercela dan menghina rasul yang diutus Allah swt. Diharapkan penerangan selanjutnya dapat memperlihatkan kejahatan golongan Yahudi dalam mengubah fakta.
Nabi Adam as telah diceritakan dalam buku Genesis. Nama yang digunakan adalah sama. Cuma nama Siti Hawa telah disebut sebagai Eve dalam buku Genesis. Penceritaan nya walaupun secara teras sama seperti ajaran Islam tetapi ada perbezaan yang ketara. Dalam kitab perjanjian lama juga disebutkan Nabi Adam as dibuat daripada tanah. Tetapi tiada kisah Nabi Adam as diajar ilmu dan diberi penghormatan daripada malaikat.
Nabi Noh as telah disebutkan sebagai Noah. Dalam riwayat mereka, Nabi Noh as terkenal dengan bahtera. Namun ada tuduhan keji terhadap Nabi Noh ini. Nabi Noh dikatakan sering mabuk minum arak dan berbogel dalam khemah.
Nuh menjadi petani; dialah yang mula-mula membuat kebun anggur. Setelah ia minum anggur, mabuklah ia dan ia telanjang dalam kemahnya.
Kitab Genesis:9: 20-21
Nabi Ibrahim as telah disebutkan dalam dua panggilan, pertama Abram dan kemudian sebagai Abraham.
"Dari pihak-Ku, inilah perjanjian-Ku dengan engkau: Engkau akan menjadi bapa sejumlah besar bangsa. Karena itu namamu bukan lagi Abram, melainkan Abraham, karena engkau telah Kutetapkan menjadi bapa sejumlah besar bangsa."
Kitab Genesis:17:4-5
Nabi Luth as telah disebutkan sebagai Lot. Rasul yang mulia ini juga telah difitnah dengan tuduhan yang kotor oleh golongan Yahudi. Nabi Luth as dikatakan telah berzina sumbang mahram dengan kedua anak perempuan semasa Nabi Luth as mabuk.
"Marilah kita beri ayah kita minum anggur, lalu kita tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita." Pada malam itu mereka memberi ayah mereka minum anggur, lalu masuklah yang lebih tua untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Keesokan harinya berkatalah kakaknya kepada adiknya: "Tadi malam aku telah tidur dengan ayah; baiklah malam ini juga kita beri dia minum anggur; masuklah engkau untuk tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita." Demikianlah juga pada malam itu mereka memberi ayah mereka minum anggur, lalu bangunlah yang lebih muda untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Lalu mengandunglah kedua anak Lot itu dari ayah mereka.
Kitab Genesis:19:32-36
Nabi Ayub as telah disebut sebagai Job.
Nabi Ismail as telah disebut sebagai Ishmael.
Nabi Ishak as telah disebut sebagai Isaac.
Nabi Yakob as telah disebut sebagai Jacob. Nabi Yakob as inilah yang dipanggil sebagai Israel. Kisah Nabi Yakob juga telah banyak dikotorkan oleh golongan Yahudi.
Nabi Yusof as telah disebut sebagai Joseph.
Nabi Musa as telah disebut sebagai Moses.
Nabi Harun as telah disebut sebagai Aaron. Nabi Harun as telah juga difitnah dengan tuduhan yang cukup jahat. Nabi Harun as dikatakan telah terlibat membuat patung berhala anak sapi semasa ketiadaan Nabi Musa as. Juga telah Nabi Harun as dan saudara perempuannya, Mariam telah dituduh memberontak kepada kepimpinan Nabi Musa as.
Lalu berkatalah Harun kepada mereka: "Tanggalkanlah anting-anting emas yang ada pada telinga isterimu, anakmu laki-laki dan perempuan, dan bawalah semuanya kepadaku." Lalu seluruh bangsa itu menanggalkan anting-anting emas yang ada pada telinga mereka dan membawanya kepada Harun. Diterimanyalah itu dari tangan mereka, dibentuknya dengan pahat, dan dibuatnyalah dari padanya anak lembu tuangan. Kemudian berkatalah mereka: "Hai Israel, inilah Allahmu, yang telah menuntun engkau keluar dari tanah Mesir!" Ketika Harun melihat itu, didirikannyalah mezbah di depan anak lembu itu. Berserulah Harun, katanya: "Besok hari raya bagi TUHAN!"
Kitab Exodus:32: 2-5
Nabi Daud as telah disebut sebagai David. Anehnya, Nabi Daud as tidak pernah diiktiraf sebagai rasul oleh golongan Yahudi. Yahudi amat berbangga dengan Raja Daud, malah mereka mengharapkan kemunculan kerajaan keturunan Raja Daud pada akhir zaman. Namun, perbuatan yang hina iaitu perbuatan berzina telah difitnah ke atas Nabi Daud as. Nabi Daud as dikatakan telah berzina dengan seorang isteri tenteranya dan kemudian menjalankan muslihat hingga suami wanita itu terbunuh di medan perang.
Sekali peristiwa pada waktu petang, ketika Daud bangun dari tempat pembaringannya, lalu berjalan-jalan di atas sotoh istana, tampak kepadanya dari atas sotoh itu seorang perempuan sedang mandi; perempuan itu sangat elok rupanya. Lalu Daud menyuruh orang bertanya tentang perempuan itu dan orang berkata: "Itu adalah Batsyeba binti Eliam, isteri Uria orang Het itu." Sesudah itu Daud menyuruh orang mengambil dia. Perempuan itu datang kepadanya, lalu Daud tidur dengan dia. Perempuan itu baru selesai membersihkan diri dari kenajisannya. Kemudian pulanglah perempuan itu ke rumahnya. Lalu mengandunglah perempuan itu dan disuruhnya orang memberitahukan kepada Daud, demikian: "Aku mengandung."
Kitab 2 Samuel :11: 2-5
Nabi Sulaiman as telah disebut sebagai Solomon. Anak kepada Nabi Daud as. Juga tidak disebut sebagai rasul oleh Yahudi. Pelbagai fitnah keji telah dibuat oleh golongan Yahudi. Antaranya ialah turut menyembah berhala dan mengikut syaitan dalam sihir.
Sebab pada waktu Salomon sudah tua, isteri-isterinya itu mencondongkan hatinya kepada *allah-allah lain, sehingga ia tidak dengan sepenuh hati berpaut kepada TUHAN, **Allahnya, seperti Daud, ayahnya. Demikianlah Salomon mengikuti Asytoret, dewi orang Sidon, dan mengikuti Milkom, dewa kejijikan sembahan orang Amon, dan Salomo melakukan apa yang jahat di mata TUHAN, dan ia tidak dengan sepenuh hati mengikuti TUHAN, seperti Daud, ayahnya.
Kitab 1 Kings: 11: 2-6
*dalam teks Ibrani, perkataan yang diguna untuk frasa 'allah-allah lain' adalah 'elohiym akh-air' diterjemah kepada 'deos alienos' dalam bahasa Latin. Elohiym adalah perkataan jama' kepada 'eloah iaitu tuhan. Terjemahan yang benar adalah 'tuhan-tuhan asing' dan bukannya 'allah-allah lain'.
**dalam teks Ibrani dan juga dalam teks Latin, frasa 'TUHAN, Allahnya' tidak digunakan sama sekali. Yang wujud adalah 'yeh-ho-wah elohiym' (bahasa Ibrani) dan 'Domino Deo' (bahasa Latin).Terjemahan Bible Indonesia amat jelas untuk mengelirukan orang yang membaca – penulis.
Fitnah golongan kufur Yahudi adalah sangat melampau dan jahat terhadap Nabi Sulaiman as. Allah swt telah membela kesucian dan kebersihan aqidah dan ibadah Nabi Sulaiman as.
Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-setan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya setan-setan itulah yang kafir (mengerjakan sihir)...
(Surah Al Baqarah: 102)
Nabi Yunus as telah disebut sebagai Jonah.
Nabi Ilyas as telah disebut sebagai bernama Elijah dalam 1 Kings 18, Kitab Perjanjian Lama tetapi disebut sebagai Elias dalam Kitab Perjanjian Baru, gospel Matthew 17:3. Dalam Kitab Perjanjian Lama diceritakan kisah Nabi Ilyas as berhadapan dengan kaumnya yang telah menyekutukan Allah swt. Berhala Ba'l ini adalah sembahan kaum yang masih kafir di sekitar Palestin ketika itu. Golongan Yahudi terpengaruh dengan perbuatan menyembah Ba'l ini dan Nabi Ilyas as bangun menentang perbuatan mereka tersebut. Kisah ini terakam juga dalam Al Quran.
Dan sesungguhnya Ilyas benar-benar termasuk salah seorang rasul-rasul.(Ingatlah) ketika ia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu tidak bertakwa? Patutkah kamu menyembah Ba'l dan kamu tinggalkan sebaik-baik Pencipta, (yaitu) Allah Tuhanmu dan Tuhan bapak-bapakmu yang terdahulu?"
(Surah As Saffat:123-126)
Nabi Ilyasa as telah disebut sebagai Elisha. Ini sekadar pendapat pakar ilmuan. Namun, tiada keterangan yang jelas menyokong pendapat ini.
Nabi Zukifli as telah disebut sebagai Ezekiel. Ini sekadar pendapat pakar ilmuan. Namun, tiada keterangan yang jelas menyokong pendapat ini.
John the Baptist dan Zachariah
Ramai juga umat Islam tidak tahu bahawa tokoh John the Baptist dan Zachariah yang diceritakan dalam Kitab Perjanjian Baru adalah Nabi Yahya as dan Nabi Zakaria as. Adalah diharapkan tiada umat Islam yang tersilap menghina tokoh-tokoh anbia ini walaupun kisahnya diriwayatkan oleh golongan Kristian.
Golongan Yahudi tidak mencatit kenabian Nabi Yahya as dan juga Nabi Zakaria as dalam sebarang tulisan mereka. Mengikut golongan Yahudi, tiada lagi nabi sesudah Micah kecuali Messiah. Dua tokoh rasul ini iaitu Nabi Yahya as dan ayahnya, Nabi Zakaria as telah dibunuh dengan kejam oleh golongan kufur Yahudi, malah diriwayatkan bahawa Nabi Yahya as telah digergaji kepalanya.
Kita dapat perhatikan bahawa sebenarnya kisah-kisah rasul sebagaimana yang diketahui oleh orang Kristian sebenarnya telah dikotorkan oleh orang-orang Yahudi atas kebenciannya terhadap rasul-rasul yang diutus oleh Allah. Mereka bukan saja telah menghina dan mencipta cerita-cerita buruk mengenai latarbelakang rasul-rasul itu malah telah membunuh rasul-rasul tersebut. Fitnah keburukan perangai rasul-rasul itu telah disambung pula oleh tokoh-tokoh Kristian kerana mereka sedaya-upaya mahu 'mengangkat status Jesus menjadi Tuhan' dan untuk mengangkat status mereka sendiri menjadi 'maksum' dan boleh pula 'mengampunkan dosa orang lain' dengan mengenakan sejumlah bayaran. 

bagian akhir
Setiap manusia mempunyai akal fikiran. Namun tidak semua manusia mampu menggunakan sepenuhnya kemampuan akal mereka untuk membezakan antara yang benar dan yang salah. Malah sebahagian manusia mungkin tidak berani, atau tidak mahu, atau tiada masa untuk berfikir mengenai sejauh manakah agama yang dianutinya itu adalah 'satu kebenaran' dan boleh 'dipercayai'.

Mungkin ada yang berfikir "biarlah ahli-ahli kitab saja yang mengkaji Bible, dan mengubah mana yang patut..". Pemikiran seperti ini tidak sepatutnya berlaku kalau kebenaranlah yang hendak dicari.

Kebenaran adalah suatu perkara yang cukup objektif. Ia bukan sesuatu yang boleh diagak-agak. Percaya bahawa sesuatu perkara itu 'benar' sedangkan fakta-faktanya bercanggah antara satu sama lain adalah satu kepercayaan yang tidak boleh dianggap bijak. Sebagai contoh, jika A menyatakan bahawa sebiji bola yang berada di atas meja itu berwarna putih sedang B menyatakan bola yang sama itu berwarna hitam, amatlah tidak wajar untuk kita memberi pendapat bahawa "kenyataan A dan B itu adalah benar kedua-duanya".

Sebagai manusia yang berakal, seharusnya kita mampu menimbang dengan akal yang sihat dan membuat keputusan yang waras lagi jujur, sama ada untuk menerima kedua-dua pendapat itu, atau menolak salah satu, atau menolak kedua-duanya.

Dan di antara mereka ada yang buta huruf, tidak mengetahui Al Kitab (Taurat), kecuali dongengan bohong belaka dan mereka hanya menduga-duga. Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya: "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang mereka kerjakan. (Surah Al Baqarah: 78-79)

(Tetapi) karena mereka (yakni Yahudi) melanggar janjinya, Kami kutuk mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka merobah perkataan (Allah) dari tempat-tempatnya, dan mereka (sengaja) melupakan sebagian dari apa yang mereka telah diperingatkan dengannya, dan kamu (Muhammad) senantiasa akan melihat kekhianatan dari mereka kecuali sedikit di antara mereka (yang tidak berkhianat), maka maafkanlah mereka dan biarkanlah mereka, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.
Dan di antara orang-orang yang mengatakan: "Sesungguhnya kami ini orang-orang Nasrani", ada yang telah Kami ambil perjanjian mereka, tetapi mereka (sengaja) melupakan sebahagian dari apa yang mereka telah diberi peringatan dengannya; maka Kami timbulkan di antara mereka permusuhan dan kebencian sampai hari kiamat. Dan kelak Allah akan memberitakan kepada mereka apa yang selalu mereka kerjakan. (Surah Al Maidah : 13-14)

(Orang-orang Yahudi itu) amat suka mendengar (berita-berita) bohong dan amat suka mendengar perkataan-perkataan orang lain yang belum pernah datang kepadamu; mereka merobah perkataan-perkataan (Taurat) dari tempat-tempatnya. Mereka mengatakan: "Jika diberikan ini (yang sudah dirobah-robah oleh mereka) kepada kamu, maka terimalah, dan jika kamu diberi yang bukan ini, maka hati-hatilah" Barang siapa yang Allah menghendaki kesesatannya, maka sekali-kali kamu tidak akan mampu menolak sesuatu pun (yang datang) daripada Allah. Mereka itu adalah orang-orang yang Allah tidak hendak menyucikan hati mereka. Mereka beroleh kehinaan di dunia dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar. (Surah Al Maidah:41)

Allah swt telah mendedahkan kepada kita sikap terkutuk golongan kufur dari kaum Yahudi dan Nasrani yang sanggup bersikap curang dan menjual agama dengan harga yang murah. Malah dalam Kitab Perjanjian Lama, terdapat ayat-ayat yang jelas mengakui kejahatan golongan kufur di kalangan Yahudi yang sanggup mengubah, meminda atau menghapuskan mana-mana ayat atau perkataan mengikut hawa nafsu mereka semata-mata.

Berani benar kamu berkata bahwa kamu bijaksana, dan tahu hukum-hukum-Ku! Coba lihat bagaimana hukum-hukum-Ku itu diubah oleh ahli-ahli agama yang curang! (Jeremiah 8: 8)

Kitab Bible yang wujud hari ini jelas telah menerima padah atas kejahatan golongan kufur yang sanggup berbuat dusta dan khianat atas nama Allah swt. Mereka dengan sengaja melakukan demikian kerana mengharapkan ganjaran dunia. Maka tidak hairan untuk kita membaca terdapat begitu banyak kesalahan, percanggahan atau perselisihan fakta dan keterangan dalam Bible pada hari ini. Moga kita berupaya jadikan bukti untuk menyatakan dengan jelas bahawa Bible yang wujud pada hari ini adalah telah tercemar oleh tangan manusia yang berbuat dusta kepada Allah swt.

Berikut adalah beberapa percanggahan yang terdapat dalam Bible untuk renungan kita semua:

1. Siapa yang menggerakkan Nabi Daud as untuk mengira (melakukan bancian) lelaki yang berjuang untuk Israel?
• Tuhan (2 Samuel 24: 1)
• Syaitan (I Chronicles 2 1:1)
2. Berapa orang lelaki yang berjuang terdapat dalam Israel?
• Lapan ratus ribu (2 Samuel 24:9)
• Satu juta, satu ratus ribu (I Chronicles 21:5)
3. Berapa ramai pejuang lelaki di Judah?
• Lima ratus ribu (2 Samuel 24:9)
• Empat ratus dan tujuh puluh ribu (I Chronicles 21:5)
4. Berapa tahun kemarau yang diancam oleh 'rasul' diutus oleh Tuhan kepada Nabi Daud as?
• Tujuh tahun (2 Samuel 24:13)
• Tiga tahun (I Chronicles 21:12)
5. Berapakah usia Ahaziah apabila dia memerintah Jerusalem?
• Dua puluh dua tahun (2 Kings 8:26)
• Empat puluh dua tahun (2 Chronicles 22:2)
6. Berapakah usia Jehoichin apabila dia menjadi raja di Jerusalem?
• Lapan belas tahun (2 Kings 24:8)
• Lapan tahun (2 Chronicles 36:9)
7. Berapa lama Jehoichin memerintah Jerusalem?
• Tiga bulan (2 Kings 24:8)
• Tiga bulan dan sepuluh hari (2 Chronicles 36:9)
8. Ketua tentera nabi Daud telah menggunakan tombaknya dan membunuh berapa ramai orang dalam satu masa?
• Lapan ratus orang
Inilah nama para perwira Daud yang termasyhur: Yang pertama ialah Ishbaal, orang Hakhmoni, pemimpin "Kelompok Tiga" (Triwira). Pernah dalam satu pertempuran ia melawan delapan ratus orang dan menewaskan mereka semua dengan tombaknya. (2 Samuel 23:8)
• Tiga ratus orang
Perwira yang pertama ialah Yasobam orang Hakhmoni, ia pemimpin "Triwira". Pernah dalam satu pertempuran ia melawan 300 orang dan menewaskan mereka semua dengan tombaknya. (I Chronicles 11: 11)

9. Bilakah Nabi Daud as telah membawa Tabut ke Jerusalem? Sebelum atau sesudah mengalahkan Philistines?
• Sesudah (2 Samuel 5 and 6)
• Sebelum (I Chronicles 13 and 14)
10. Berapa pasangan binatang yang Tuhan perintahkan Nabi Nuh as bawa ke bahtera?
• Dua (Genesis 6:19, 20)
• Tujuh (Genesis 7:2). Tetapi walaupun arahan ini dibuat, hanya dua pasangan yang dibawa ke bahtera(Genesis 7:8-9)
11. Apabila Nabi Daud as mengalahkan Raja Zobah, berapa ramai pasukan berkuda yang ditawan?
• Satu ribu dan tujuh ratus orang (2 Samuel 8:4)
• Tujuh ribu orang (I Chronicles 18:4)
12. Berapa bilangan bangsal kuda milik Nabi Sulaiman as?
• Empat puluh ribu (I Kings 4:26)
• Empat ribu (2 Chronicles 9:25)
13. Pada tahun keberapa pemerintahan Raja Asa, maka Baasha, Raja Israel mati?
• Tahun ke dua puluh enam (I Kings 15:33 - 16:8)
• Masih hidup pada tahun ke dua puluh enam (2 Chronicles 16:1)
14. Berapa ramai penyelia yang Nabi Sulaiman as lantik dalam kerja pembinaan Haikal?
• Tiga ribu enam ratus (2 Chronicles 2:2)
• Tiga ribu tiga ratus (I Kings 5:16)
15. Daripada orang Israel yang dibebaskan daripada tawanan orang Babylon, berapa ramai ahli keluarga Pahrath-Moab?
• Dua ribu lapan ratus dan dua belas orang (Ezra 2:6)
• Dua ribu lapan ratus dan lapan belas orang (Nehemiah 7:11)
16. Berapa ramai anak Zattu?
• Sembilan ratus dan empat puluh lima (Ezra 2:8)
• Lapan ratus dan empat puluh lima (Nehemiah 7:13)
17. Berapa ramai anak Azgad?
• Satu ribu dua ratus dan duapuluh dua (Ezra 2:12)
• Dua ribu tiga ratus dan dua puluh dua orang (Nehemiah 7:17)
18. Berapa ramai anak Adin?
• Empat ratus dan lima puluh (Ezra 2:15)
• Enam ratus dan lima puluh lima (Nehemiah 7:20)
29. Berapa ramai anak Hashum?
• Dua ratus dan dua puluh tiga orang (Ezra 2:19)
• Tiga ratus dan dua puluh lapan orang (Nehemiah 7:22)
20. Berapa ramai anak Bethel dan Ai?
• Dua ratus dan dua puluh tiga (Ezra 2:28)
• Satu ratus dan dua puluh tiga (Nehemiah 7:32)
21. Ezra 2:64 dan Nehemiah 7:66 sepakat bahawa jumlah seluruh orang berhimpun adalah 42,360. Namun, bilangan yang dijumlahkan tidak menepati. Jumlah yang didapati dari setiap satu buku seperti berikut:
• 29,818 (Ezra)
• 31,089 (Nehemiah)
22. Berapa orang penyanyi yang mengiringi perhimpunan?
• Dua ratus (Ezra 2:65)
• Dua ratus dan empat puluh lima (Nehemiah 7:67)
23. Siapa nama ibu kepada Raja Abijah?
• Michaiah, anak perempuan kepada Uriel dari Gibeah
Ibunya ialah Michaiah anak Uriel dari kota Gibea. (2 Chronicles 13:2)
• Maachah, anak perempuan kepada Absalom
Kemudian Rehoboam kawin dengan Maacha anak Absalom. Mereka mendapat empat anak laki-laki: Abijah, Atai, Ziza dan Selomit. (2 Chronicles 11:20)

Tetapi Absalom hanya mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Tamar.

Absalom mempunyai tiga orang putra dan seorang putri yang sangat cantik, bernama Tamar. (2 Samuel 14:27)

24 Adakah Joshua dan orang Israel telah menawan Jerusalem?
• Ya (Joshua 10:23, 40)
• Tidak (Joshua 15:63)
25. Midianites menjual Nabi Yusof as kepada siapa?
• Kepada Ishmaelites (Genesis 37:28)
• Kepada Potiphar, seorang pagawai kerajaan Firaun (Genesis 37:36)
26. Siapa yang membawa Nabi Yusof as ke Mesir?
• Ishmaelites telah membeli Nabi Yusof as dan membawa Nabi Yusof as ke Mesir (Genesis 37:28)
• Midianites telah menjual Nabi Yusof as di Mesir (Genesis 37:36)
• Nabi Yusof as mendakwa saudara-saudara lelakinya yang menjual dirinya ke Mesir (Genesis 45:4)
27. Adakah Tuhan mengubah fikiran/menyesal?
• Ya.
Lalu berkatalah TUHAN kepada Samuel, "Aku menyesal telah mengangkat Saul menjadi raja...(I Samuel 15:10 to 11)

Tetapi Samuel sedih karena TUHAN menyesal telah mengangkat Saul menjadi raja Israel. (I Samuel 15:35)
• Tidak.
Yang Mulia Tuhan Israel tidak berdusta dan tidak pula mengubah pendirian-Nya, karena Dia bukan manusia. (I Samuel 15:29)

Perhatikan tiga petikan di atas adalah daripada bahagian yang sama dalam kitab yang sama! Malah, Bible turut mencatitkan bahawa kononnya Tuhan menyesal pada beberapa kejadian yang lain:

i. Ia pun menyesal telah menjadikan mereka dan menempatkan mereka di bumi. Ia begitu kecewa, sehingga berkata, "Akan Kubinasakan manusia yang telah Kuciptakan itu, dan juga segala burung dan binatang lainnya, sebab Aku menyesal telah menciptakan mereka. (Genesis 6:6-7)

ii. Maka TUHAN mengubah niat-Nya dan tidak jadi melaksanakan ancaman-Nya untuk menimpa bangsa itu dengan malapetaka. (Exodus 32:14).

28. Dalam satu mukjizat untuk Nabi Musa as dalam Kitab Bible iaitu menukarkan air Sungai Nil menjadi darah, dikatakan para tukang sihir Firaun pun berbuat sihir menukar air sungai menjadi darah. Ini agak janggal, kerana jika Nabi Musa as dan Nabi Harun as telah menukar semua air sungai Nil menjadi darah, dari mana si tukang sihir mendapat air di sungai yang sama yang hendak ditukar menjadi darah?
• Nabi Musa as dan Nabi Harun as melakukan apa yang diperintahkan TUHAN. Di depan raja dan para pegawainya, Harun mengangkat tongkatnya dan memukul air Sungai Nil, maka airnya berubah menjadi darah. (Exodus 7:20-21)
• Tetapi para ahli sihir Mesir berbuat begitu juga dengan ilmu gaib mereka, (Exodus 7:22).
29. Dalam kisah Bible juga jelas Nabi Musa as semasa diberi perintah berdakwah kepada Firaun telah diberikan dua mukjizat, tongkat berubah menjadi ular dan tangan yang bercahaya.
• Musa melemparkannya, lalu tongkat itu berubah menjadi ular (Exodus 4: 3)
• TUHAN berkata lagi kepada Musa, "Masukkanlah tanganmu ke dalam bajumu." Musa menurut, dan ketika ia menarik tangannya keluar, tangan itu putih sekali karena kena penyakit kulit yang mengerikan. (Exodus 4: 6)
Namun hanya kisah tongkat bertukar menjadi ular di hadapan Firaun sahaja yang tercatit dalam Kitab Bible, tiada kisah tangan Nabi Musa as bertukar cahaya kerana mukjizat!!!

Maka pergilah Musa dan Harun menghadap raja dan mereka melakukan apa yang diperintahkan Allah. Harun melemparkan tongkatnya ke tanah di depan raja dan para pegawainya, lalu tongkat itu berubah menjadi ular. (Exodus 7: 10)

30. Siapa yang telah membunuh Goliath (dalam Al Quran disebut sebagai Jalut)?
• Nabi Daud as (I Samuel 17:23, 50)
• Elhanan (2 Samuel 21:19)
31. Siapa yang membunuh Raja Saul (dalam Al Quran tokoh Saul disebut sebagai Thalut, tiada keterangan bagaimana tokoh ini meninggal dunia)?
• Raja Saul membunuh diri
Sebab itu Saul mengambil pedangnya sendiri dan merebahkan dirinya ke atas mata pedang itu..... (I Samuel 31:4-6)
• Pemuda bangsa Amalek yang membunuh Raja Saul.
Saul menoleh ke belakang, dan melihat hamba, lalu hamba dipanggilnya, dan hamba menjawab, 'Ya, Tuanku.' Ia bertanya siapa hamba, dan hamba memberitahukan kepadanya bahwa hamba ini orang Amalek. Lalu katanya kepada hamba, 'Ke marilah, dan bunuhlah aku! Aku luka parah, dan hampir mati.' Maka hamba dekati dia, dan hamba bunuh... (2 Samuel 1:1- 16)

32. Semasa Bani Israel tinggal di Shittim merka telah berzina dengan wanita-wanita Moab. Tuhan telah menimpakan wabak/bencana. Berapa ramai yang terkorban akibat wabak tersebut/bencana?
• Dua puluh empat ribu
Sementara bangsa Israel tinggal di Lembah Shittim, orang-orang lelaki mereka mulai berzinah dengan wanita-wanita Moab yang ada di situ. Wanita-wanita itu mengajak mereka ke pesta-pesta kurban untuk menghormati ilah mereka. Orang Israel juga ikut makan kurban itu dan menyembah ilah orang Moab....Tetapi sementara itu yang mati sudah ada 24.000 orang. (Numbers 25:1 - 9)
• Dua puluh tiga ribu
"Maka bangsa itu mulai makan minum, dan menari untuk menyembah berhala." Kita tidak boleh melakukan hal-hal yang cabul seperti yang dilakukan oleh sebagian dari mereka. Sebab, dua puluh tiga ribu orang dari mereka mati dalam satu hari karena melakukan itu. (I Corinthians 10:8)

"Maka bangsa itu mulai makan minum, dan menari untuk menyembah berhala." Kita tidak boleh melakukan hal-hal yang cabul seperti yang dilakukan oleh sebagian dari mereka. Sebab, dua puluh tiga ribu orang dari mereka mati dalam satu hari karena melakukan itu. (I Corinthians 10:8)

33. Berapa ahli keluarga Nabi Yakob semasa dia ke Mesir?
• Tujuh puluh
...sehingga keluarga Yakub yang tiba di Mesir seluruhnya berjumlah tujuh puluh orang. (Genesis 46: 27)
• Tujuh puluh lima
Kemudian Yusuf mengirim berita kepada ayahnya, yaitu Yakub, untuk minta dia bersama seluruh keluarganya pindah ke Mesir--semuanya ada tujuh puluh lima orang. (Acts 7:14)

34. Siapakah ayah kepada Yusof, kononnya suami Mariam as (bonda kepada Nabi Isa as)?
• Jacob (Matthew 1:16)
• Heli (Luke 3:23)
35. Nabi Isa as keturunan daripada anak Nabi Daud as yang mana?
• Solomon (Matthew 1:6)
• Nathan (Luke3:31)
36. Siapakah ayah kepada Shealtiel?
• Jechoniah (Matthew 1:12)
• Neri (Luke 3:27)
37. Anak Zerubbabel yang mana adalah moyang kepada Nabi Isa as?
• Abiud (Matthew 1: 13)
• Rhesa (Luke 3:27) Tetapi ketujuh anak Zerubbabel seperti berikut: i.Meshullam, ii. Hananiah, iii. Hashubah, iv. Ohel, v.Berechiah, vi. Hasadiah, viii. Jushabhesed (I Chronicles 3:19, 20). Nama kedua Abiud and Rhesa tidak bertepatan.
38. Siapakah ayah Uzziah?
• Joram (Matthew 1:8)
• Amaziah (2 Chronicles 26:1)
39. Siapakah ayah kepada Jechoniah?
• Josiah (Matthew 1:11)
• Jeholakim (I Chronicles 3:16)
40. Berapakah bilangan generasi antara pembuangan dari Babylon ke Nabi Isa as?
• Matthew kata empatbelas (Matthew 1:17)
• Tetapi kiraan yang betul menunjukkan hanya ada tiga belas generasi (sila lihat Matthew 1: 12-16)
41. Siapakah ayah kepada Shelah?
• Cainan (Luke 3:35-36)
• Arphaxad (Genesis II: 12)
42. Adakah Nabi Yahya as (John the Baptist) itu adalah Iliyas as (Elijah) yang mengikut kepercayaan Yahudi sepatutnya datang semula?
• Ya (Matthew II: 14, 17:10-13)
• Tidak (John 1:19-21)
43. Adakah Nabi Isa as akan mewarisi takhta Nabi Daud as?
• Ya. Demikian kata malaikat. (Luke 1:32)
• Tidak, kerana dia adalah keturunan Jehoiakim (see Matthew 1: 11, I Chronicles 3:16).Dan Jehoiakim telah dikutuk Tuhan di mana tiada satu keturunan beliau boleh mewarisi takhta Nabi Daud as (Jeremiah 36:30)
44. Nabi Isa as memasuki Jerusalem dengan menunggang berapa ekor haiwan?
• Satu – seekor anak kuda (Mark 11:7; cf Luke 19:3 5).
• Dua – seekor anak kuda dan seekor keldai (Matthew 21:7).
45. Bagaimana cara Simon Peter mengetahui bahawa Nabi Isa as adalah Messiah?
• Melalui wahyu dari langit (Matthew 16:17)
• Saudaranya Andrew yang memberitahu (John 1:41)
46. Di manakah Nabi Isa as mula-mula bertemu dengan Simon Peter and Andrew?
• Di laut Galilee (Matthew 4:18-22)
• Di tebing sungai Jordan (John 1:42). Selepas itu, Nabi Isa as mengambil keputusan untuk ke Galilee (John 1:43)
47. Bilakah Nabi Isa as bertemu Jairus adakah anak perempuan Jairus sudah meninggal dunia?
• Ya.
"Anak perempuan saya baru saja meninggal. Tetapi, sudilah datang untuk menjamahnya supaya ia hidup lagi." (Matthew 9:18)
• Tidak.
"Pak, anak perempuan saya sakit parah. Sudilah datang untuk menjamahnya, supaya ia sembuh dan jangan mati!" (Mark 5:23)

48. Adakah Nabi Isa as membenarkan pengikutnya mengguna tongkat dalam perjalanan mereka?
• Ya (Mark 6:8)
• Tidak (Matthew 10:9; Luke 9:3)
49. Adakah Herod fikirkan yang Nabi Isa as adalah Nabi Yahya as (disebut sebagai John the baptist dalam Kitab Perjanjian Baru)?
• Ya
Pada masa itu Herodes, penguasa negeri Galilea, mendengar mengenai Yesus. Herodes berkata kepada pejabat-pejabatnya, "Pasti ini John Pembaptis yang sudah hidup kembali! Itu sebabnya Ia mempunyai kuasa melakukan keajaiban." (Matthew 14:1-2; Mark 6:16)
• Tidak
Herodes berkata, "Saya sudah menyuruh orang memancung kepala John. Tetapi Orang ini, siapa sebenarnya Dia? Ada banyak yang sudah saya dengar tentang Dia." Maka Herodes berusaha untuk melihat Yesus. (Luke 9:9)

50. Adakah Nabi Yahya as mengenali Nabi Isa as sebelum Nabi Isa as dibaptis?
• Ya
Di sana Ia datang pada John dan minta dibaptis. Tetapi John mencoba menolak permintaan-Nya itu. John berkata, "Sayalah yang seharusnya dibaptis oleh Bapak. Sekarang malah Bapak yang datang kepada saya." (Matthew 3:13-14)
• Tidak
Sebelumnya, saya tidak tahu siapa Dia itu. Padahal saya datang membaptis dengan air supaya bangsa Israel mengenal Dia." John juga memberi kesaksian ini, "Saya melihat Roh Kudus turun seperti merpati dari langit lalu tinggal di atas-Nya. Waktu itu saya belum tahu siapa Dia. (John 1:32,33)

51. Adalah Nabi Yahya as mengenali Nabi Isa as selepas dia dibaptis?
• Ya (John 1:32, 33)
• Tidak (Matthew 11:2)
52. Menurut Gospel John, apa yang Nabi Isa as katakan berkenaan menjadi kesaksian sendiri?
• Nabi Isa as mengaku tidak dapat memberi kesaksian terhadap diri sendiri.
Andaikata Aku memberi kesaksian tentang diri sendiri, kesaksian itu tak dapat dipercaya. (John 5:3 1)
• Nabi Isa as menyatakan dia dapat memberi kesaksiannya sendiri.
Yesus menjawab, "Meskipun Aku memberi kesaksian tentang diri-Ku sendiri, kesaksian-Ku itu benar; sebab Aku tahu dari mana Aku datang dan ke mana Aku pergi (John 8:14)

53. Pada Nabi Isa as masuk ke Jerusalem dengan perarakan, adakah dia telah 'bersihkan' Haikal pada hari yang sama?
• Ya, Nabi Isa as terus melakukan 'permbersihan' kepada Haikal Suci pada hari yang sama.
Orang banyak yang berjalan di depan dan di belakang Yesus berseru-seru, "Hidup Anak Daud! Diberkatilah Dia yang datang atas nama Tuhan! Pujilah Allah Yang Mahatinggi!" Lalu, waktu Yesus masuk Yerusalem, seluruh kota itu menjadi gempar. "Ini siapa?" tanya orang-orang di kota itu. "Dia Nabi Yesus, dari Nazaret di Galilea," jawab orang banyak yang mengiringi Yesus. Kemudian Yesus masuk ke Rumah Tuhan, dan mengusir semua orang yang berjual beli di situ. Ia menjungkirbalikkan meja-meja penukar uang, dan bangku-bangku penjual burung merpati. (Matthew 21:9 -12)
• Tidak. Nabi Isa as melakukan 'pembersihan' keesokan harinya.
Akhirnya Yesus sampai di Yerusalem, lalu masuk ke Haikal Suci. Di situ Ia memperhatikan sekeliling-Nya. Tetapi karena sudah hampir gelap, Ia kemudian berangkat ke Betania bersama-sama dengan kedua belas pengikut-Nya. Keesokan harinya, ketika mereka sedang berjalan keluar dari Betania,... Kemudian mereka sampai di Yerusalem, dan Yesus pergi lagi ke Rumah Tuhan. Di situ Ia mulai mengusir semua orang yang berjual beli di tempat itu. (Mark 11:1- 17)

54. Gospel mencatitkan Nabi Isa as mengutuk satu pokok ara. Adakah pokok berkenaan terus mati?
• Yes. (Matthew 21:19)
• Tidak. Ianya layu semalaman (Mark II: 20)
55. Adakah Judas mencium Nabi Isa as untuk memberitahu identiti Nabi Isa as kepada musuh?
• Ya
Si pengkhianat sudah memberitahukan kepada mereka tanda ini, "Orang yang saya cium, itulah orangnya. Tangkap Dia!" Begitu sampai di tempat itu, Yudas langsung pergi kepada Yesus dan berkata, "Salam, Pak Guru!" Lalu ia mencium Yesus. (Matthew 26:48-50)
• Tidak.
"Kalian mencari siapa?" "Yesus, orang Nazaret," jawab mereka. "Akulah Dia," kata Yesus. Yudas si pengkhianat berdiri di situ dengan mereka. Waktu Yesus berkata kepada mereka, "Akulah Dia," mereka semua mundur lalu jatuh ke tanah. (John 18:3-12)

56. Apa yang Nabi Isa as katakan berkenaan penafian Peter?
• Yesus menjawab, "Sungguhkah engkau rela mati untuk-Ku? Ketahuilah, sebelum ayam berkokok nanti, engkau sudah tiga kali berkata bahwa engkau tidak mengenal Aku!" (John 13:38)
Pelayan wanita penjaga pintu itu berkata kepada Petrus, "Hai, bukankah engkau juga salah seorang pengikut orang itu?" "Bukan," jawab Petrus... Simon Petrus masih juga berdiri berdiang di situ. Orang-orang berkata kepadanya, "Bukankah engkau juga pengikut orang itu?" Tetapi Petrus menyangkal, katanya, "Bukan!" Seorang hamba imam agung, yaitu keluarga dari orang yang telinganya dipotong Petrus, berkata, "Bukankah saya melihat engkau di taman itu bersama-sama dengan Dia?" Lalu Petrus menyangkalnya lagi, "Tidak," --dan tepat pada saat itu ayam berkokok. (John 18:17-28)
• "Ingat," kata Yesus, "malam ini juga, sebelum ayam berkokok dua kali, engkau tiga kali mengingkari Aku." (Mark 14:30) .
Lalu Petrus mulai menyumpah-nyumpah dan berkata, "Saya tidak mengenal orang yang kalian maksudkan itu!" Saat itu juga ayam berkokok untuk kedua kalinya. Dan Petrus teringat bahwa Yesus telah berkata kepadanya, "Sebelum ayam berkokok dua kali, engkau tiga kali mengingkari Aku." Maka Petrus pun menangis tersedu-sedu. (Mark 14:71-72)

Yang mana satu ramalan Nabi Isa as yang sebenarnya?

57. Adakah Nabi Isa as mengangkat salibnya sendiri?
• Ya
Yesus keluar dengan memikul sendiri salib-Nya ke tempat yang bernama "Tempat Tengkorak". (Di dalam bahasa Ibrani disebut Golgota.) (John 19:17)
• Tidak
Di tengah jalan, mereka berjumpa dengan seorang dari Kirene bernama Simon. Mereka memaksa orang itu memikul salib Yesus. Kemudian mereka sampai di suatu tempat yang bernama Golgota, yang artinya "Tempat Tengkorak". (Matthew 27:32-33)

58. Adakah Nabi Isa as mati sebelum tirai Haikal telah terkoyak?
• Ya
Kemudian Yesus berteriak lagi dengan suara keras, lalu menghembuskan napas-Nya yang penghabisan. Tirai yang tergantung di dalam Haikal Suci sobek menjadi dua dari atas sampai ke bawah. Bumi bergetar dan gunung-gunung batu terbelah. (Matthew 27:50-51; Mark 15:37-38)
• Tidak.
Tirai yang tergantung di dalam Haikal Suci, sobek menjadi dua. Lalu Yesus berteriak dengan suara keras, "Bapa! Ke dalam tangan-Mu Kuserahkan diri-Ku!" Setelah berkata begitu, Ia pun meninggal. (Luke 23:45-46)

59. Adakah Nabi Isa as menyatakan apa-apa secara rahsia?
• Tidak.
Yesus menjawab, "Aku selalu berbicara dengan terus terang di muka umum. Aku selalu mengajar di rumah-rumah ibadat dan di Haikal Suci, tempat orang Yahudi biasanya berkumpul. Tidak pernah Aku mengatakan apa-apa dengan sembunyi-sembunyi.. (John 18:20)
• Ya.
Dia sering berbicara kepada orang ramai dalam bentuk perumpamaan tetapi secara peribadi dengan pengikutnya akan diterangkan semuanya. (Mark 4:34).

Kemudian pengikut-pengikut Yesus datang dan bertanya kepada-Nya, "Mengapa Bapak memakai perumpamaan kalau berbicara dengan orang banyak itu?" Yesus menjawab, "Sebab kalian sudah diberi anugerah untuk mengetahui rahasia tentang bagaimana Tuhan memerintah, sedangkan mereka tidak. (Matthew 13: 1 0-11)

60. Dimanakah Nabi Isa as pada jam ke enam pada hari penyaliban berkenaan?
• Di palang salib (Mark 15:23)
• Di istana Pilates (John 19:14)
61. Gospel menyatakan ada dua pencuri yang disalib bersama Nabi Isa as. Adakah kedua mereka mengejek Nabi Isa as?
• Ya
Orang-orang yang disalibkan bersama Yesus itu pun menghina Yesus. (Mark 15:32)
• Tidak. Hanya seorang mengejek tetapi yang seorang lagi membela Nabi Isa as.
Salah seorang penjahat yang disalibkan di situ menghina Yesus. Ia berkata, "Engkau Raja Penyelamat, bukan? Nah, selamatkanlah diri-Mu dan kami!" Tetapi penjahat yang satu lagi menegur kawannya itu, katanya, "Apa kau tidak takut kepada Tuhan? Engkau sama-sama dihukum mati seperti Dia. Hanya hukuman kita berdua memang setimpal dengan perbuatan kita. Tetapi Dia sama sekali tidak bersalah!" (Luke 23:39-41)

62. Adakah Nabi Isa as naik ke Langit pada hari yang sama kononnya penyaliban?
• Ya. Nabi Isa as telah berkata kepada penjahat yang telah membelanya.
"Percayalah," kata Yesus kepadanya, "hari ini engkau akan bersama Aku di Surga." (Luke 23:43)
• Tidak. Dikatakan bahawa Nabi Isa as berkata kepada Mary Magdalene dua hari selepas penyaliban.
"Jangan pegang Aku," kata Yesus kepadanya, "karena Aku belum naik kepada Bapa. (John 20:17)

63. Paul ternampak cahaya dan mendengar satu suara dalam perjalanannya ke Damascus. Adakah mereka yang bersama Paul turut mendengar suara itu?
• Ya
Orang-orang yang ikut bersama-sama Saulus terkejut sehingga tidak dapat bersuara; karena mereka mendengar suara itu tetapi tidak melihat seseorang pun. (Acts 9:7)
• Tidak
Orang-orang yang ada di situ bersama-sama saya melihat cahaya itu, tetapi mereka tidak mendengar suara yang berbicara kepada saya. (Acts 22:9)

64. Paul terjatuh ke tanah apabila ternampak cahaya itu. Adakah mereka yang lain bersamanya turut terjatuh ke tanah?
• Ya (Acts 26:14)
• Tidak (Acts 9:3-8)
65. Adakah suara itu terus memberi arahan apa tugas Paul seterusnya?
• Ya
Maka saya berkata, 'Siapakah Engkau, Tuan?' Dan Tuhan menjawab, 'Akulah Yesus yang engkau aniaya. Bangunlah dan berdiri! Aku memperlihatkan diri kepadamu dengan maksud untuk mengangkat engkau menjadi pelayan-Ku. Engkau harus memberitakan kepada orang lain apa yang engkau lihat hari ini tentang Aku dan tentang apa yang Aku akan tunjukkan kepadamu nanti pada waktu yang akan datang. Aku akan melepaskan engkau dari bangsa Israel dan dari bangsa-bangsa lain yang bukan Yahudi. Aku akan menyuruh engkau pergi kepada mereka untuk mencelikkan mata mereka, supaya mereka keluar dari kegelapan dan masuk ke dalam terang; supaya mereka lepas dari pengaruh Iblis, lalu dikuasai oleh Tuhan. Maka dengan percaya kepada-Ku dosa-dosa mereka akan diampuni dan mereka akan menjadi anggota umat Tuhan yang terpilih.'" (Acts 26:15-18)
• Tidak. Suara itu hanya memerintah Paul untuk ke kota Damascus dan di sana Paul akan diberitahu apa yang dia mesti lakukan.
"Siapakah Engkau, Tuan?" tanya Saulus. Suara itu menjawab, "Akulah Yesus, yang engkau aniaya. Tetapi sekarang bangunlah dan masuklah ke kota. Di situ akan diberitahukan kepadamu apa yang harus kaulakukan." (Acts 9:5-7)

Lalu saya bertanya pula, 'Saya harus berbuat apa, Tuhan?' Tuhan menjawab, 'Bangunlah dan masuk ke Damascus. Di sana nanti engkau akan diberitahu mengenai semua yang Allah mau engkau lakukan.' (Acts 22: 10)

66. Apa yang dilakukan oleh Judas dengan 'wang darah' yang dia terima kerana mengkhianati Nabi Isa as?
• Judas telah membeli sekeping tanah (Acts 1: 18)
• Judas telah mencampak wang di Haikal dan pergi. Para pemuka agama tidak dapat masukkan wang berkenaan kedalam khazanah Haikal, jadi mereka telah beli sekeping tanah untuk mengkuburkan orang asing yang tidak dikenali. (Matthew 27:5)
Jika sekiranya Bible yang digunakan oleh umat Kristian itu didakwa sebagai 'kitab suci yang diturunkan dari langit', sudah tentulah akal kita dapat berfikir bahawa isi kandungannya akan selaras dan tidak bercanggah antara satu sama lain. Jika keterangan yang ada itu bercanggah, ianya adalah bukti bahawa ia hanyalah hasil tangan-tangan manusia, atau hasil karya beberapa orang manusia. Saya telah catatkan betapa banyaknya versi-versi Bible dalam artikel sebelum ini. Adakah semua Bible yang bercanggah itu boleh dikatakan 'satu kebenaran'? Kita telah dapat saksikan betapa teruknya percanggahan dalam kitab yang dianggap 'benar lagi suci' oleh penganut Kristian. Tapi mereka masih percaya bahawa Kristian itu 'benar', adakah mereka fikir kepercayaan mereka itu wajar?

Mudah-mudahan siri ini akan dapat menyedarkan kita betapa pentingnya setiap penganut mana-mana agama pun untuk mengkaji sejauh manakah kebenaran agama yang mereka anuti.

Itulah sebahagian kecil daripada percanggahan yang masih wujud dalam Bible anutan Kristian dan juga Tanakh anutan Yahudi. Wallahu'alam. Semoga Allah swt membimbing umat Islam seluruhnya ke jalan yang haq dan lurus. Amin.

Rujukan bahan bacaan

1. The Holy Quran (Text And Translation), Abdullah Yusuf Ali
2. The Holy Bible Authorized King James Version
3. Alkitab Bible, Lembaga Alkitab Indonesia
4. Muhammad in the Bible, Prof Abdu 'L-Ahad Dawud
5. Follow Jesus or Follow Paul?, Dr Roshan Enam
6. Combat Kit against Bible Thumpers, Ahmad Deedat
7. Jesus Christ in Islam, Ahmad Deedat
8. What the Bible says about Muhammad pbuh, Ahmad Deedat
9. The Choice, Ahmad Deedat
10. What is His Name?, Ahmad Deedat
11. Hakikat Injil, Saifuddin Abdullah
12. Satu Jawapan Bagi Pernyataan "Nabi Isa tidak akan turun kembali"
13. The Bible, The Quran and Science, Dr Maurice Buccaille
14 Jesus Before Christianity, Albert Nolan
15 The Historical Figure Of Jesus, E.P. Sanders
16 The Mysteries Of Jesus, Ruqaiyyah Waris Maqsood
17 Jesus A Short Biography, Martin Forward
18 Agama Yahudi, Prof. Dr. Ahmad Shalaby
19. Old Testament Introduction, Werner H. Schmidt
20 The Short Introduction to the Old Testament Prophets, E.W. Heaton
21. Judaism, C M Pilkington
22 A Concise Encyclopedia of Judaim, Dan Cohn-Sherbok
23. Jewish History and Culture. Rabbi Benjamin Blech
24. A History of God, Karen Armstrong
25. A History of Jerusalem, Karen Armstrong
26. Messianic Legacy, Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln
27 Holy Blood Holy Grail, Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln
28 Divine Deception, Keith Laidler
29 Dead Sea Scrolls Deception, Richard Leigh
30. Early History Of The Children of Israel, Dr Louay Fatoohi and Prof. Shetha al Dargazelli


0/Post a Comment/Comments

Lebih baru Lebih lama